Stormschade aan je auto: wat nu?

Heb je schade aan je auto door storm? Dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer veilig de weg op. Check hier wat je kunt en hoe je de schade zo snel mogelijk meldt!

Vrouw aan de telefoon
Wanneer spreken we van een storm?

Het wil nog weleens waaien in Nederland. Toch spreken we pas van storm wanneer er sprake is van windkracht 7 en de windsnelheid minstens 14 meter per seconde is. Schade door wind bij een lagere windkracht, wordt niet gedekt door ons. Bovendien heb je een Beperkt Casco of All Risk autoverzekering nodig om je schade bij ons te kunnen melden. Met een WA autoverzekering ben je niet verzekerd tegen stormschade aan auto. Wil je schade melden? Gebruik de checklist hieronder om te bepalen welke schade je kunt melden.

Checklist Stormschade aan auto

Voor auto's die zijn verzekerd met Beperkt Casco of All Risk.
Zo ga je direct aan de slag!
  • Heb je schade? Je kan makkelijk en snel zelf je schade melden in jouw Mijn Account.
  • Maak duidelijke foto’s van de schade aan je auto. Zonder foto's is je dossier niet compleet.
  • Geen Vrije Reparatiekeuze? Laat je auto repareren bij een Tophersteller bij jou in de buurt!
  • Wel Vrije Reparatiekeuze? Dan kun je naar elk reparatiebedrijf.
  • Kun je nog rijden met de auto? Je mag zelf kiezen of je de auto naar onze hersteller brengt.
  • Liever de auto laten ophalen? Dit kan alleen bij blikschade, niet bij ruitschade.
  • Heb je alleen ruitschade? Je kunt direct terecht bij onze aangesloten ruitherstellers.
  • Bij autoschade zonder tegenpartij hoef je in principe geen schadeformulier in te vullen alleen als onze schadebehandelaar er om vraagt.
  • Noodsituatie? Bel ons direct op ons alarmnummer: 010 - 300 6540.

Autoschade door storm

Als er een zware storm over Nederland raast, houdt dat iedereen in zijn greep. Bomen vallen om, ramen sneuvelen en vrachtwagens waaien om door de harde rukwinden. Daarna wordt door velen de schadebalans opgemaakt. En hoe zit het dan met schade aan je eigen auto bij een zware storm? Wanneer is stormschade aan auto eigenlijk gedekt door je autoverzekering?

Wat te doen bij stormschade aan je auto

In 3 stappen je schade geregeld

  • 1

    Je melding komt binnen

    We maken een dossier voor je aan en je ontvangt van ons een schadenummer.

  • 2

    Wij duiken in de schade

    We bekijken je schade en dekking en maken een inschatting van de kosten.

  • 3

    Betalen of repareren

    Is je dossier compleet en de schade gedekt? Dan betalen we je het schadebedrag uit of zorgen we dat het gerepareerd wordt.

Wat valt onder stormschade

We spreken van stormschade als dit is aangericht is door stormen met windkracht 7 of hoger. Deze windkracht moet zijn gemeten door het KNMI. Als je in een ongelukkige situatie terechtkomt waarin een storm schade aan je auto heeft verricht, kun je een claim indienen bij je verzekeraar. Onder stormschade aan auto valt bijvoorbeeld schade door hagel, wind, afbrekende takken, rondvliegende dakpannen en andere voorwerpen die je auto beschadigen.

Wanneer ben je verzekerd voor stormschade aan auto?

Vanaf een Beperkt Casco autoverzekering ben je bij Allianz Direct verzekerd voor stormschade aan auto, hagel, brand en natuurgeweld als een overstroming of aardbeving. Bij enkel een WA autoverzekering ben je dat niet. Ook schade aan je auto door afbrekende takken of omvallende bomen valt onder een Beperkt Casco autoverzekering bij Allianz Direct. Aangezien we in Nederland jaarlijks enkele keren met flinke storm te maken krijgen, is het wel zo verstandig om je hiervoor te verzekeren. 

Tips voor veilig rijden met regen en wind

  • Houd bij harde wind rekening met fietsers en motorrijders. Door windvlagen kunnen ze plotseling van richting veranderen. Neem dus afstand en kijk goed in je spiegels als je ze inhaalt.
  • Als je een vrachtauto inhaalt dan kan je, als je de vrachtwagen voorbij bent, een rukwind verwachten. Laat je niet verrassen.
  • Rem vóór een bocht, want remmen in een bocht vergroot slipgevaar.
  • Voorkom aquaplaning: verlaag je snelheid op een natte weg. Met minimaal 4 mm profiel op je autobanden rijd je veiliger.
  • Op ‘oud’ asfalt blijft water liggen. Houd extra afstand. Door opspattend water van je voorligger zie je even niks meer.
  • 15% van de automobilisten weet niet wat te doen bij verlies van grip. Rem niet maar trap direct de koppeling in en stuur naar de gewenste richting.
Koppel in de auto aan het lachen

Stormschade aan je auto

Stormschade aan je auto? Gelukkig ben je met een Beperkt Casco of All Risk autoverzekering verzekerd voor stormschade. Lees hier hoe je schade kan melden.

Veelgestelde vragen

Misschien hebben we jouw vraag al een keer eerder beantwoord. Staat ‘ie hier toch niet tussen? Onze klantenservice helpt je graag.

  • Is mijn auto verzekerd bij stormschade

    Je autoverzekering dekt schade als gevolg van extreem weer (zoals storm) als je een Beperkt Casco of All Risk verzekering hebt. Een WA-verzekering dekt stormschade aan auto niet. 

     

  • Wat moet ik doen bij een noodgeval?

    Heb je een noodsituatie met je auto? Bel dan 24/7 met 010- 300 6540. We regelen dan direct hulp voor je.

  • Waar kan ik mijn auto laten repareren?

    Wij werken samen met een aantal herstelbedrijven die de autoschade voor je kunnen herstellen. En dat doen zij top! Maak daarom zelf een afspraak bij een van onze Topherstellers. Waar en wanneer het jou uitkomt. De herstelkosten worden dan 100% door ons vergoed. Heb je Vrije reparatiekeuze? Dan kun je de schade door iedere garage of monteur laten herstellen, zolang deze is aangesloten bij Bovag of Focwa. Heb je géén Vrije Reparatiekeuze maar laat je de schade toch door een andere hersteller repareren? Dan vergoeden wij €500,- minder. Let op: is je schade hoger dan €500,- minder en ga je niet naar een Tophersteller? Neem dan even contact met ons op. We laten dan een onafhankelijke schade-expert langskomen om de schade te beoordelen. Heb je alleen ruitschade? Regel dan direct een afspraak bij een van onze aangesloten glasherstellers.

  • Ik kan niet meer naar een Tophersteller rijden: wat nu?

    Als je niet meer naar een Tophersteller kunt rijden en er nog geen sleepwagen is ingezet, dan kun je ons vragen om je auto kosteloos te transporteren naar een Tophersteller. Sommige Topherstellers bieden zelf ook een ophaalservice aan, dus als je al weet naar welk herstelbedrijf je wilt gaan dan kun je dit bij hen checken.

  • Hoe laat ik mijn auto repareren bij een Tophersteller?

    Ik wil de schade via een Tophersteller laten herstellen

    Je kunt je auto laten repareren bij een Tophersteller door via de Topherstel pagina een afspraak te maken. 

    Heb je schade door inbraak, diefstal, storm, hagel, brand, overstroming of door wilde dieren (bijvoorbeeld vogels of herten)? Dan spreken we van een "enkelzijdige schade" en kun je direct een afspraak bij Topherstel maken. Dan vergoeden wij de kosten. Dit heeft voor jou de volgende voordelen:

    • Gratis vervangend vervoer tijdens de reparatie en schoonmaak van je auto;
    • Vier jaar garantie op de reparatie;
    • Wij betalen direct aan de hersteller, zodat jij niks hoeft voor te schieten (behalve als je voor een vrijwillig eigen risico hebt gekozen);
    • De schade wordt direct beoordeeld door een schade expert.

    Is er een tegenpartij bij betrokken? Dan kun je beter nog even wachten met het maken van een afspraak bij een garage. We gaan namelijk eerst voor je kijken of we de schade kunnen verhalen bij de tegenpartij. Hierover houden we je per mail op de hoogte.

    Ik wil de schade ergens anders laten herstellen

     Wil je de schade bij een andere garage of monteur laten herstellen? Check hieronder wat dat voor jou betekent:

    1. Ik heb wél Vrije Reparatiekeuze: dan kun je ervoor kiezen om de schade door een andere garage of monteur te laten herstellen en hoeft de eerste €500 niet zelf te betalen.
    2. Ik heb géén Vrije Reparatiekeuze:  dan betaal je het eigen risico, dat je zelf hebt gekozen, rechtstreeks aan de hersteller.

    Kies je ervoor om de reparatie ergens anders uit te laten voeren? Neem dan eerst telefonisch contact met ons op via 010-3006540. Wij schakelen dan een schade-expert in om de schade te beoordelen bij de door jou gekozen garage.

    Is de schade €500 of meer?
    Bel ons, zodat we samen een afspraak in kunnen plannen om de schade door een schade-expert te laten bekijken. Handig om te weten voordat je ons belt:

    • Locatie afspraak: de expert kan alleen langskomen bij een schadeherstelbedrijf;
    • Datum afspraak: deze is al in te plannen op de eerstvolgende werkdag wanneer je dit vóór 16:00 uur met ons regelt;
    • Tijdstip afspraak: wij plannen de afspraak tussen 8:30 en 17:00 uur met de expert in.

    Is het herstelbedrijf hiervan op de hoogte en hiermee akkoord? Bel ons dan om de afspraak definitief in te plannen!

    Ruitschade laten herstellen

    Heb je alleen ruitschade? Maak dan direct zelf een afspraak via een van onze aangesloten glasherstellers.

    Was dit artikel nuttig?

  • Moet ik zelf een reparatieafspraak bij een Tophersteller maken?

    Ja, je kunt na je schademelding bij ons direct zelf een afspraak inplannen bij een Tophersteller bij jou in de buurt. Via hun contactmogelijkheden kun je zelf de afspraak maken en beheren.

  • Moet ik eerst schade melden voordat ik mijn auto laat repareren?

    Ja, want een herstelbedrijf moet zeker weten dat je gedekt ben voor de schade en zal wachten op het uitvoeren van de reparatie tot ze opdracht van ons krijgen.

  • Hoe laat ik alleen ruitschade repareren?

    Heb je ruitschade? Maak dan zelf een afspraak bij één van onze glasherstellers. Je hoef je schade niet bij ons te melden.

  • Wat is Mijn Account en hoe werkt het?

    Mijn Account is het online portaal van Allianz Direct waar je makkelijk en snel alles voor je verzekering kan regelen. Als je bij ons verzekerd bent hebben wij automatisch een Mijn Account voor je aangemaakt. Log direct in met je emailadres; je hebt geen wachtwoord nodig omdat je een tijdelijke inlogcode ontvangt via email of sms.

    In Mijn Account kan je schade melden, je polis bekijken of aanpassen, je verzekeringspapieren downloaden en meer. Klik hier voor meer informatie.

  • Heb ik recht op een vervangende auto?

    Alleen als je verzekerd bent voor de schade en je de schade laat repareren door een van onze Topherstellers, krijg je tijdens de technische reparatieduur een vervangende auto. Sta je met pech langs de weg en heb je onze aanvullende Pechhulpverzekering? Dan helpen we altijd zo snel mogelijk (meestal binnen een uur). Kunnen we de auto niet ter plekke repareren? Dan brengen we jou naar je bestemming en je auto naar de garage. Tijdens de reparatie krijg je een vervangende auto, tot een maximum van 30 dagen.

    Bel 24/7 met 010 - 300 6540 als je door schade of pech langs de weg staat en niet meer kunt rijden.

  • Wanneer en hoe weet ik of ik mijn schade vergoed krijg?

    Bij stormschade wordt er vergoed nadat een expert de schade heeft beoordeeld, waarbij ook is vastgesteld dat de schade door storm veroorzaakt is. Dit laten we je zo snel mogelijk weten via e-mail.