Wat te doen bij woonschade
Natuurlijk wil je de afhandeling van woonschade zo snel mogelijk geregeld hebben. Zo helpen wij jou verder:
Noodsituatie
Is er sprake van spoed of een noodsituatie en heb je direct hulp nodig? Twijfel dan niet en neem direct contact met ons op!
Neem direct contact met ons op
Alleen bij noodsituaties
Bel direct ons alarmnummer
24/7 bereikbaar
Schade melden en status
Heb je woonschade en is er geen spraken van een noodgeval? Meld je schade dan snel en eenvoudig via Mijn Account.
Daar heb je ons niet voor nodig!
Nieuwe schade melden
De status van je schademelding checken
Alles overzichtelijk bij elkaar
Nog vragen? Chat!
Kun je het antwoord op je vraag niet vinden? We helpen je graag. Stuur ons een berichtje via de chatfunctie.
Wij zitten voor je klaar
Het snelst antwoord
Geen wachtrij
Wanneer het jou uitkomt
Welke stappen doorloop je tijdens het melden van woonschade?
Het melden van woonschade is zo geregeld, maar let op: schade aan mobiele apparatuur (zoals telefoons, tablets en laptops) door vallen of stoten, vergoeden wij nooit.
Stap 1: meld je schade online
Schade melden doe je het makkelijkst en snelst via Mijn Account. Hier upload je direct alle nodige informatie en eventueel foto's. Zo staat alles overzichtelijk bij elkaar.
Stap 2: wij beoordelen je schadedossier
Heb je de schade gemeld? Dan ontvang je van ons een schadenummer. Vermeld dit nummer altijd als je contact met ons opneemt. In de tussentijd maken wij je schadedossier compleet en beoordelen wij je schade. Dit doen wij zo snel mogelijk.
Stap 3: maak je dossier compleet
Het kan zijn dat we nog wat informatie van je nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan foto’s van de schade, een aankoopbon van het beschadigde object of een factuur van de herstelkosten. Als dit zo is, ontvang je zo snel mogelijk van ons een mail.
Stap 4: er komt een schade-expert langs
In sommige gevallen kunnen we de schade onvoldoende beoordelen. We schakelen dan één van onze schade-experts in. De expert beoordeelt de oorzaak en omvang van de schade en stelt een rapport op.
Stap 5: we beoordelen je schade
Als we alle nodige informatie hebben ontvangen, beoordelen we of en hoeveel je voor de schade vergoed krijgt. Dit laten we je zo snel mogelijk via de mail weten.
Stap 6: betaling en afhandeling
Uiteindelijk informeren wij je over de afronding van jouw schademelding. Het kan zijn dat je schade niet verzekerd is. Wij vertellen je hierbij altijd waarom wij de schade niet vergoeden.
Wat doen onze schade-experts bij het inspecteren van je woning?
Bij Allianz Direct hebben we geen eigen schade-experts. Als je een woonschade meldt en wij denken dat het nodig is om een expert voor fysieke inspectie langs te sturen, schakelen we DEKRA in om de expertise uit te voeren. DEKRA is een extern expertise bureau dat ingezet kan worden om op locatie (bij je thuis of in de garage) de ernst van de woonschade in te schatten. Het opgestelde rapport wordt vervolgens teruggestuurd naar Allianz Direct, waar de schadebehandelaar het rapport beoordeelt. Daarna gaan we verder met de afhandeling van de woonschade.
Verschillende typen schade aan je woning melden
Heb je schade aan je woning? Geen zorgen, we zijn hier om te helpen! Het kan namelijk gebeuren dat jouw woning eens te maken krijgt met waterschade, glasschade, schade door anderen of stormschade. Gelukkig kun je dit eenvoudig bij ons melden. Kies het type schade dat je wilt melden en volg vervolgens de stappen om je melding te maken. Dan staan wij voor je klaar om je te begeleiden bij het proces van schadeherstel zodat jouw woning zo snel mogelijk weer in topconditie is.
Waterschade aan je woning melden
Waterschade aan je woning en inboedel kan zorgen voor een flinke kostenpost. Denk hierbij aan waterschade door een breuk in een leiding, waardoor je woonkamer of een andere ruimte in je woning blank komt te staan. Je hebt dan schade aan je waterleiding, waterschade aan je muren of plafond, maar ook aan je inboedel. Meubels kunnen aangetast zijn, maar ook elektronische apparaten kunnen beschadigd zijn. Een verzekering voor waterschade is altijd opgenomen in zowel de Opstal- als Inboedelverzekering. Het is niet nodig om een aparte verzekering voor waterschade af te sluiten. Waterschade kun je via de Opstalverzekering claimen als er schade is ontstaan aan de vaste elementen van je huis. Via de Inboedelverzekering kun je waterschade claimen als er schade is aan losse, verplaatste spullen in je woning.
Last van waterschade? Neem direct contact met ons op en voorkom zelf dat de schade erger wordt. Schade melden doe je snel en eenvoudig via je Mijn Account. Hierin maak je een schadedossier aan die je kunt aanvullen met foto's. Heb je waterschade door buren? Dan kun je de waterschade op de Inboedel- en/of Opstalverzekering van de buren verhalen.
Glasschade aan je woning melden
Woon je in een appartement? Dan heb je vaak een VvE, klopt daaraan in geval van glasschade. Verwacht je VvE dat je zelf een glasverzekering afsluit? Dan moet je deze als aanvullende dekking hebben geselecteerd bij je inboedelverzekering. Heb je een eigen huis? Dan valt schade onder je Opstalverzekering en wordt dit standaard meeverzekerd.
Woon je in een appartement en wil je glasschade melden? Dan is het vaak de verantwoordelijkheid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Als de VvE van je verwacht dat je zelf een glasverzekering afsluit, kun je deze aanvullend afsluiten bij je inboedelverzekering. Als je een eigen huis hebt valt glasschade onder de opstalverzekering en wordt dit standaard meeverzekerd.
Het is belangrijk om relevante informatie, zoals de plek en de grootte van de schade, door te geven als je glasschade wilt melden. Om te voorkomen dat de schade erger wordt kun je het gebroken glas afdekken. Op die manier houd je de situatie onder controle terwijl je de schade afhandelt.
Schade aan je woning door derden melden
Als je schade aan de woning wilt melden die is veroorzaakt door een ander, zoals buren of aannemers, is het belangrijk om op een aantal dingen te letten. Schade die veroorzaakt is door een andere partij loopt vaak via de aansprakelijkheidsverzekering.
- Maak duidelijke foto's van de schade die veroorzaakt is door een ander.
- Benoem alle belangrijke details over de schade zoals het kenteken van de tegenpartij, contactgegevens en een schadeformulier
- Stel de tegenpartij aansprakelijk door contact op te nemen met hun verzekeraar en leg de situatie uit.
Deze stappen gaan ervoor zorgen dat jouw schadeclaim goed afgehandeld kan worden.
Heb je zelf nog geen Aansprakelijkheidsverzekering? Dan kun je deze direct bij ons afsluiten! Een ongeluk veroorzaak je natuurlijk niet expres, maar het kan zomaar gebeuren dat je per ongeluk schade veroorzaakt bij een ander. Geen zorgen, met onze Aansprakelijkheidsverzekering ben je hiervoor verzekerd!
Stormschade aan je woning melden
In Nederland kunnen flinke stormen over het land razen. In deze extreme weersomstandigheden zit je het liefst lekker binnen, maar wat nou als een storm schade aan jouw woning heeft veroorzaakt?
Heeft jouw woning stormschade? Bel bij nood direct de nooddiensten. Is er geen nood, maar wel schade? Volg dan deze stappen:
- Maak direct foto’s van de schade
- Meld je schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar
- Bij Allianz Direct meld je de schade online
- Hier kun je de foto’s uploaden en eventueel een gespecificeerde offerte uploaden
- Vervolgens gaan wij direct voor jou aan de slag
Met de Opstalverzekering van Allianz Direct ben je verzekerd voor stormschade aan je huis. Hiermee is jouw woning en alles wat eraan vastzit verzekerd. Dat geldt dus ook voor schade aan je dak, schuur, garage of zonnepanelen. Wel zo slim!
Goed om te weten: bij veel verzekeraars geldt er een verhoogd eigen risico bij stormschade. Hierbij gaat het om een bedrag van €100 tot wel €450. Met een Woonverzekering van Allianz Direct betaal je alleen het eigen gekozen risico.
Let op! Bij Allianz Direct spreken we pas van een storm bij minimaal windkracht 7 en/of windsnelheden van 14 meter per seconde.
Overige typen schade aan je woning melden
- Brandsschade: heb je brandschade aan je woning of spullen opgelopen? Via Mijn Account kun je makkelijk zelf je schade melden. Meld de schade online en maak vervolgens het schadedossier compleet. Is er sprake van een noodsituatie? Twijfel dan niet en neem direct contact met ons op!
- Schade door inbraak of diefstal: is er bij je ingebroken en is bijvoorbeeld je splinternieuwe televisie meegenomen? Doe dan direct aangifte bij de politie. Meldt vervolgens de schade in je Mijn Account. Zorg ervoor dat je alle belangrijke gegevens hierbij vermeld, zoals een beschrijving van wat er gestolen of beschadigd is en het politierapport.
- Schade door vallen of stoten: heb je je mobiele telefoon laten vallen en is deze stuk? Dan kun je de schade niet verhalen op je inboedelverzekering, ook niet als je All Risk verzekerd bent.
Veelgestelde vragen over woonschade
Hopelijk helpen deze antwoorden je verder
Helpen jullie ook bij het herstel van mijn huis na schade?
Dat ligt eraan. Sommige door ons gedekte opstalschades kunnen door ons hersteld worden. Hierbij kies je zelf of je hulp wil krijgen bij het herstel of het herstel zelf wil regelen.
Ik wil hulp bij herstel
Voor bepaalde schades is er de mogelijkheid om een specialist in te schakelen uit ons netwerk om de schade herstellen. Neem contact op met de behandelaar van jouw dossier als je wil weten of dit mogelijk is voor je gedekte schade.
Ik regel zelf het herstel
Regel je het liever zelf? Bewaar dan alle facturen voor de herstelwerkzaamheden en dien deze na herstel bij ons in. Check voor de zekerheid ook de voorwaarden.
Herstel van je dak
Herstel aan je dak wordt vrijwel nooit door ons geregeld. Je dient daarvoor zelf een dakdekker in te schakelen om de schade te beoordelen en herstellen. Wij regelen wel hulp bij nood, bijvoorbeeld wanneer het dak door storm er helemaal af ligt. Bel dan direct 010-300 6540.
Hoe kan ik schade melden voor mijn inboedel-, opstal of aansprakelijkheidsverzekering?
Je kunt de schade makkelijk en snel zelf melden via Mijn Account. Je hoeft ons dus niet te bellen. Heb je toch hulp nodig? Via de chat krijg je het snelst antwoord. Je vindt de chatfunctie (tijdens openingstijden) rechts onderin je scherm.
Heb je een noodisutatie of spoedgeval? Dan kun je ons 24/7 te bellen op 010-300 6540.
Ik heb schade aan mijn huis. Mag ik maatregelen nemen om meer schade te voorkomen?
Ja! Graag zelfs. Sterker nog, je bent verplicht om (in hoeverre mogelijk) schade aan je huis zo veel mogelijk te beperken. Als de schade onder onze dekking valt vergoeden wij eventuele spullen die je hiervoor moet gebruiken en ook de (extra) schade die dit kan opleveren. Is het bijvoorbeeld nodig om een houten plank in je muur te timmeren om een gat snel te dichten? Dit mag en vergoeden wij.
Welke verzekering dekt schade aan je woning?
Schade aan je woning kan gedekt worden door verschillende soorten verzekeringen, afhankelijk hoe de schade is ontstaan:
Opstalverzekering: deze verzekering dekt schade aan alles wat vastzit aan je huis, zoals muren, het dak, vloeren, ramen en deuren. De keuken en badkamer valt hier ook onder. De Opstalverzekeringen dekt schade die is veroorzaakt door brand, storm, inbraak, lekkage en andere onvoorziene gebeurtenissen.
Inboedelverzekering: terwijl de opstalverzekering alles wat aan je huis vastzit dekt, dekt de inboedelverzekering alles wat in je huis staat. Hieronder vallen persoonlijke spullen zoals meubels, elektronica, kleding en elektronica. De inboedelverzekering dekt schade die is veroorzaakt door brand, diefstal, wateroverlast en andere gebeurtenissen die de spullen in je huis kunnen beschadigen.
Wat is het verschil tussen inboedel en opstal?
De Opstalverzekering en de Inboedelverzekering zijn beide Woonverzekeringen, maar dekken een ander deel van jouw woning:
- Opstal is je huis zelf en alles wat vast is/zit aan je huis of tuin (zoals een schuur of terras).
- Inboedel is alles wat los staat in je huis of tuin (zoals meubilair, decoratie en apparatuur).
Ik heb mijn mobiele telefoon, laptop of tablet laten vallen en nu is deze beschadigd. Is dit verzekerd?
Schade door vallen of stoten aan mobiele elektronica (zoals telefoons, tablets en smartwatches) is bij ons nooit verzekerd, ook niet bij een All Risk verzekering. Lees onze polisvoorwaarden voor meer informatie.
Wie is verantwoordelijk voor eventuele schade in de woning?
Wie er verantwoordelijk is voor eventuele schade in een huis, ligt geheel aan de oorzaak van de schade en de specifieke situatie:
Verantwoordelijkheid van de verhuurder
Structuurschade: de verhuurder is meestal verantwoordelijk voor schade aan het huis, denk hierbij aan muren, daken en vloeren.
Installaties: de verhuurder is verantwoordelijk voor het repareren van voorzieningen die aan het huis vastzitten, zoals leidingen, elektrische bedrading en sanitair.Verantwoordelijkheid van de huurder
Inboedel: als huurder ben je meestal verantwoordelijk voor je persoonlijke eigendommen en inboedel. Schade aan spullen in je woning wordt gedekt door een inboedelverzekering.
Schade door nalatigheid: als de schade is veroorzaakt door nalatigheid of roekeloos gedrag van de huurder, kan de huurder aansprakelijk gesteld worden voor de kosten van een eventuele reparatie.Eigenaren van een koopwoning
Opstalverzekering: als eigenaar van een koopwoning moet vaak een opstalverzekering afsluiten. Deze verzekering dekt schade aan alles wat aan je huis vastzit, zoals schade door brand, storm of lekkage.
Inboedelverzekering: net als huurders kunnen eigenaren van een koopwoning een inboedelverzekering afsluiten om ervoor te zorgen dat alles wat in de woning staat, gedekt is bij eventuele schade.
Aansprakelijkheidsverzekering: in sommige gevallen kan een aansprakelijkheidsverzekering dekking bieden als de bewoner aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan spullen van een ander.Ik heb schade aan mijn huurwoning. Wat nu?
Is er schade aan de woning zelf? Neem contact op met de verhuurder. Je verhuurder is verantwoordelijk voor opstalschades en kan deze verhalen op de Opstalverzekering.
Heb je bij ons een inboedelverzekering? Dan zijn de spullen in je woning in principe verzekerd. Ook als de spullen beschadigd zijn door schade aan de opstal (bijvoorbeeld door een lekkage). Bekijk de voorwaarden voor een volledig overzicht van wat er is verzekerd.
Wat valt er onder gevolgschade?
Gevolgschade wordt ook wel indirecte schade genoemd. Onder gevolgschade verstaan we alle schade die rechtstreeks het gevolg van een gebeurtenis is. Brand is bijvoorbeeld in de meeste gevallen gedekt. Als er door kortsluiting brand ontstaat in je woning, is de kortsluiting de oorzaak en brandschade aan spullen in de woning of roetschade is dan gevolgschade.
Voorbeelden van gevolgschade:
- Door gebroken leidingen (oorzaak) raken vloeren en wanden beschadigt (gevolgschade)
- Een snoeppot valt op een kookplaat (oorzaak). Hierdoor breekt de glasplaat van de kookplaat (gevolgschade).
- Er ontstaat een gaatje in de dakbedekking (oorzaak). Hierdoor beschadigt het plafond (gevolgschade). Het dak is in dit geval niet gedekt, de schade aan het plafond wel.
Heb ik een verplicht eigen risico bij stormschade?
Jouw eigen risico hangt af van of jij vrijwillig voor een eigen risico hebt gekozen. Als je een eigen risico hebt gekozen, geldt dat in het geval van schade en dus ook bij stormschade. Een eigen risico is bij ons niet verplicht. Heb je voor €0 eigen risico gekozen? Dan betaal je geen eigen risico bij stormschade.
Wat heb je nodig om schade te melden?
Als je schade wilt melden heb je een aantal gegevens en informatie nodig om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wat er precies gevraagd wordt, hangt af van het soort schade, maar over het algemeen zijn deze onderdelen vaak nodig:
- Polisgegevens: in je polisdocument vind je belangrijke informatie zoals het polisnummer, je dekking en de voorwaarden.
- Persoonlijke gegevens: check altijd even of je persoonlijke gegevens up-to-date zijn. Hieronder vallen je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres.
- Datum en oorzaak van de schade: geef de datum waarop de schade is ontstaan door en zorg dat je een precieze beschrijving van de oorzaak kunt geven.
- Getuigenverklaringen (indien van toepassing): zijn er getuigen geweest toen de schade werd veroorzaakt? Probeer dan hun contactgegevens te verzamelen en vraag om een verklaring van wat ze hebben gezien.
- Foto's of video's: neem foto's of video's van de schade. Dit kan helpen bij het vaststellen van de grootte van de schade en kan later handig zijn bij de beoordeling van de schade.
- Politierapport (indien van toepassing): als de schade het gevolg is van een misdrijf, zoals diefstal of vandalisme, doe dan eerst aangifte bij de politie en zorg dat je een kopie van het politierapport krijgt.
- Overzicht van de beschadigde spullen: maak een lijst van alle beschadigde spullen en de geschatte waarde. Dit is vooral belangrijk voor het verhalen van schade op de inboedelverzekering.
- Contactgegevens van betrokken partijen: als er andere partijen bij betrokken zijn, zoals bij een auto-ongeluk, is het belangrijk om contactgegevens en verzekeringsinformatie te verzamelen.
Het is vooral erg belangrijk om direct contact op te nemen met je verzekeraar als je schade hebt opgemerkt. Hoe sneller je de schade indient, hoe sneller het schadeproces in gang gezet kan worden.
Ik (of een gezinslid) heb schade gemaakt bij iemand anders. Wat moet ik doen?
Laat de tegenpartij, dus degene bij wie de schade veroorzaakt is, altijd eerst zijn of haar eigen verzekeraar inlichten. Vaak is de dekking dan hoger, doordat deze vaak met nieuwwaarde is. Heb je een aansprakelijkheidsverzekering bij ons afgesloten? Alleen dan kun je ook schade die bij iemand anders is veroorzaakt online melden in Mijn Account. Als verzekeraar van jou, de veroorzaker, dekken we tot maximaal de dagwaarde. Als je de schade gemeld hebt, gaan we direct voor je aan de slag. Erken in de tussentijd geen schuld en doe geen uitspraken over een schadevergoeding.
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het schadebedrag?
We stellen in overleg met jou het schadebedrag vast of we laten de schade door een deskundige bepalen. Ben je het niet eens met het bedrag dat de expert vaststelt? Dan kun je zelf een contra-expert inschakelen. Dit is een deskundige die je zelf inschakelt. Wij vergoeden de kosten hiervoor, in ieder geval tot het bedrag dat wij onze eigen deskundigen betalen. Stel het uurtarief van jouw contra-expert is €100,- en van onze expert €80,-, dan vergoeden wij tot €80,-.
Ook betalen wij het schadebedrag uit dat de contra-expert vaststelt als dit hoger is dan wat onze expert bepaald heeft. Mits dit een verklaarbaar en in alle redelijkheid bepaald bedrag is.
Meer informatie over het inschakelen van een eigen deskundige lees je in de voorwaarden.
Heb je een andere vraag?
Check dan onze veelgestelde vragen. Grote kans dat we jouw vraag al eens beantwoord hebben.