Wat te doen bij autoschade en welke stappen doorloop je?
Hieronder leggen we het stappenplan bij autoschade kort aan je uit. Let op: voordat je schade gaat melden, is het handig om te weten waarvoor je precies verzekerd bent. Check hiervoor het overzicht in de tabel, onderaan de stappen.
Stap 1: meld je autoschade online
Schade melden doe je het makkelijkst en snelst via Mijn Account. Hier upload je direct alle nodige informatie en eventueel foto's. Zo staat alles overzichtelijk bij elkaar.
Stap 2: wij beoordelen je schadedossier
Heb je de schade gemeld? Dan ontvang je van ons een schadenummer. Vermeld dit nummer altijd als je contact met ons opneemt. In de tussentijd maken wij je schadedossier compleet en beoordelen wij je schade. Dit doen wij zo snel mogelijk.
Stap 3: laat de schade herstellen
Is je schademelding compleet? Laat de schade dan herstellen door een van onze Topherstellers. De rekening komt direct bij ons terecht. Zo hoef je niets voor te schieten.
Stap 4: betaling en afhandeling
Afhankelijk van hoe je verzekerd bent en door wie je de schade laat repareren, zullen wij de kosten voor de schade (deels) voor jou betalen.
Waar ben je voor verzekerd?
Schade veroorzaakt door een aansprakelijke tegenpartij
Schade veroorzaakt door brand, ontploffing, explosie en kortsluiting
Schade veroorzaakt door natuurgeweld en dieren
Schade veroorzaakt door diefstal of inbraak
Ruitschade
Schade veroorzaakt door vandalisme of eigen schuld
WA verzekering
Beperkt Casco verzekering
All Risk verzekering
Veelgestelde vragen over autoschade
Hopelijk helpen deze vragen je verder
Hoe snel hoor ik van jullie?
Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. We doen ons best om je zo snel mogelijk op de hoogte te brengen over de afhandeling. Afhankelijk van hoe ingewikkeld je schade is, kan dit 15 werkdagen duren. Zodra wij een update hebben over de afhandeling van jouw schade, ontvang je van ons een mail.
Hoe kom ik aan een schadeformulier?
Deze vind je op onze downloadspagina. Vul deze in als:
- Je een aanrijding met een persoon, dier of object hebt. Laat het formulier ter plekke of achteraf ondertekenen.
- Je een aanrijding met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar hebt.
- Er sprake is geweest van vandalisme
Je hebt dus geen schadeformulier nodig bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie.
Scan of fotografeer het schadeformulier en voeg deze toe bij je melding in Mijn Account. Let erop dat het formulier in zijn geheel en onbeschadigd op de foto of scan staat.
Lees hier hoe je een schadeformulier invult.
Tip: je kunt dit ook vanaf je mobiel doen, via MobielSchadeMelden.nl. Dat gaat nóg makkelijker en nóg sneller!
Kan ik het schadeformulier ook online invullen?
Ja, dat kan super makkelijk en snel via MobielSchadeMelden! Dit is in feite het schadeformulier, maar dan online. Als initiatief van het Verbond van Verzekeraars, is dit online de enige erkende manier van schademelden. Je kunt dit schadeformulier heel gemakkelijk op je smartphone, terplekke en eventueel samen met een tegenpartij, invullen. Dit kan dan samen vanaf één telefoon of apart (zelfs ieder vanuit eigen huis). Upload foto’s bij je melding, onderteken het digitaal en MobielSchadeMelden verstuurt het formulier naar beide verzekeraars.
Wat moet ik doen als de tegenpartij geen schadeformulier in wil vullen?
Een schadeformulier moet altijd door beide partijen worden ingevuld én ondertekend. Wil de tegenpartij dit niet doen? Voeg dan een ingevulde Getuigenverklaring toe bij het melden van je schade (download deze hier). Dit kan natuurlijk alleen als er getuigen van het incident zijn. Check daarom goed de directe omgeving van de aanrijding. Heeft de buurman bijvoorbeeld een videodeurbel waarop het incident is vastgelegd? Of zijn er dashcambeelden beschikbaar? Als je zulk beeldmateriaal hebt, deel dit dan met ons. Zo kunnen wij je nog beter en sneller helpen.
Hoeveel val ik terug in schadevrije jaren?
Dat ligt eraan wie er voor de schade betaalt. Betalen wij? Dan passen wij je schadevrije jaren aan en betaal je in het nieuwe verzekeringsjaar meer premie. Alle verzekeraars hebben afgesproken dat je per schade 5 schadevrije jaren terugvalt. Ook kun je maximaal 15 schadevrije jaren hebben, zelfs als je er in werkelijkheid meer op je polis hebt staan. Hoe dat werkt? Bekijk hieronder het rekenvoorbeeld:
Rekenvoorbeeld
Terugval bij 12 schadevrije jaren: 12 - 5 = 7 schadevrije jaren
Terugval bij 20 schadevrije jaren: 15 - 5 = 10 schadevrije jaren
Terugval bij 3 schadevrije jaren: 3 - 5 = -2 schadevrije jarenWanneer is het goedkoper om de schade zelf te betalen?
Als je terugvalt in schadevrije jaren, ga je dus meer premie betalen. Daarom kan het soms handig zijn om je schade zelf te betalen. Je premie blijft dan gelijk, doordat je niet terugvalt in schadevrije jaren.
Ook goed om te weten: als wij de schade hebben betaald, kun je dit binnen 12 maanden terugbetalen. Dan krijg je je schadevrije jaren terug en berekenen we je premie weer aan de hand van dit aantal.
Meer informatie over schadevrije jaren lees je hier. Wil je weten wat voor jou goedkoper is? We denken graag met je mee! Via de chat krijg jij ons het snelst te spreken. We zitten doordeweeks van 08.30 tot 19.00 uur voor je klaar. Je vindt de chat rechtsonder in je scherm.
Je auto repareren bij een Tophersteller
Heb je schade? Dan wil je natuurlijk zo snel en veilig mogelijk weer de weg op. Om je auto te laten repareren hoef je niet op ons te wachten, maar kun je meteen een afspraak maken bij een Tophersteller (het netwerk van garages waar wij mee samenwerken)! Dit heeft voor jou de volgende voordelen:
- Gratis vervangend vervoer tijdens de reparatie en schoonmaak van je auto;
- Vier jaar garantie op de reparatie;
- Wij betalen direct aan de hersteller, zodat jij niks hoeft voor te schieten (behalve als je voor een vrijwillig eigen risico hebt gekozen);
- De schade wordt direct beoordeeld door een schade expert.
Bij het betreffende schadeherstelbedrijf teken je een Akte van Cessie. Hiermee machtig je het schadeherstelbedrijf dat zij de hoogte van de reparatiekosten voor je 'bepalen' en dat wij alleen dit bedrag aan hen uitkeren.
Let op! Wil je de schade bij een andere garage of monteur laten herstellen? Check hieronder wat dat voor jou betekent:
- Ik heb wél Vrije Reparatiekeuze: dan kun je ervoor kiezen om de schade door een andere garage of monteur te laten herstellen en hoeft de eerste €500 niet zelf te betalen.
- Ik heb géén Vrije Reparatiekeuze: dan betaal je het eigen risico, dat je zelf hebt gekozen, rechtstreeks aan de hersteller.
Voor ruitvervanging en -reparatie geldt dat de hersteller een merkdealer moet zijn of is aangesloten bij de Bovag of Focwa. De ruit mag alleen vervangen worden worden als dat echt nodig is.
Is de schade €500 of meer?
Bel ons dan op 010 – 300 6540, zodat we samen een afspraak in kunnen plannen om de schade door een schade-expert te laten bekijken. Handig om te weten voordat je ons belt:- Locatie afspraak: de expert kan alleen langskomen bij een schadeherstelbedrijf;
- Datum afspraak: deze is al in te plannen op de eerstvolgende werkdag wanneer je dit vóór 16:00 uur met ons regelt;
- Tijdstip afspraak: wij plannen de afspraak tussen 8:30 en 17:00 uur met de expert in.
Is het herstelbedrijf hiervan op de hoogte en hiermee akkoord? Bel ons dan op 010 – 300 6540 om de afspraak definitief in te plannen!
Wat te doen bij ruitschade?
Als je autoruitschade hebt en Beperkt Casco of All Risk verzekerd bent, hoef je bij Allianz Direct geen schadeformulier in te vullen of via Mijn Account een melding te maken. In plaats daarvan kun je direct een afspraak maken bij een van onze aangesloten glasherstellers, waar en wanneer het jou uitkomt. Op onze pagina over ruitschade vind je meer informatie over wanneer ruitschade is gedekt en hoe het zit met je schadevrije jaren.
Wat als ik schade met een tegenpartij heb?
Bij een botsing met een tegenpartij moet je altijd samen een schadeformulier invullen. Heb je geen schadeformulier? Je kunt 'm hier direct downloaden.
Ik heb net schade gemeld en zie twee dossiers in Mijn Account staan. Waarom?
Als je All Risk verzekerd bent en er naast schade aan je eigen voertuig ook andere voertuigen bij betrokken zijn, dan maken we altijd twee dossiers voor je aan in Mijn Account: een dossier voor jouw voertuig en een dossier voor het betrokken voertuig. Zodra bekend is wie in dit geval de 'schuldige' is, sluiten we eventueel het tweede dossier. Je hoeft hier dus niks voor te doen.
Ik heb noodhulp nodig of sta met pech langs de weg, wat moet ik doen?
Heb je dringend hulp nodig? Bel 24/7 het noodnummer 020 592 9890 of start een chat en geef aan dat er een pech/noodsituatie is. Je krijgt dan direct contact met Allianz Global Assistance, zij helpen jou zo snel mogelijk verder.
Heb je een andere vraag?
Check dan onze veelgestelde vragen. Grote kans dat we jouw vraag al eens beantwoord hebben.