Rotterdam. 14 mei 2020
Bijna helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering
Nu mensen tegenwoordig meer tijd thuis doorbrengen, biedt dit gelegenheid om de financiële situatie onder de loep te nemen. De autoverzekering staat echter nog niet bovenaan het checklijstje.
Gemiddeld 11 jaar bij dezelfde autoverzekeraar
Twee op de vijf Nederlanders (42%) blijven trouw aan hun autoverzekeraar en zijn nog nooit overgestapt naar een ander. Gemiddeld hebben Nederlanders al 11 jaar een autoverzekering bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Dat blijkt uit onderzoek* van online verzekeraar Allianz Direct.
Top 5 redenen om over te stappen van autoverzekering
Ruim de helft (54%) van de ondervraagden is ooit weleens overstapt van autoverzekering. De meest genoemde reden is het kunnen krijgen van een betere prijs-kwaliteitverhouding (41%) bij een andere verzekeraar. Opvallend genoeg geven mannen vaker (49%) dan vrouwen (32%) aan dat dit de reden voor een overstap was. Meer dan één op de vijf (22%) is overgestapt vanwege de aanschaf van een nieuwe auto. De top 5 redenen om over te stappen van een autoverzekering is als volgt:
- Betere prijs-kwaliteitverhouding (41%)
- Verzekering werd te duur (30%)
- Andere auto gekocht (22%)
- Niet tevreden over service (8%)
- Behoefte aan andere dekking (6%)
Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct, licht toe: “Het verbaast ons dat automobilisten niet regelmatig hun autoverzekering vergelijken. Overstappen kan namelijk zeer lucratief zijn; je zou gemiddeld 20% op je premie kunnen besparen. Anders dan veel verzekeraars baseren wij de premie niet alleen op het aantal schadevrije jaren; factoren zoals type auto, leeftijd en postcode spelen ook mee. Op die manier kunnen wij iedereen een individuele scherpe premie bieden.”
84% heeft alle verzekeringen onder één dak
Als het aankomt op verzekeringen, lijken Nederlanders van gemak en overzicht te houden. Ruim acht op de tien (84%) kiezen er namelijk voor om meerdere verzekeringen bij één verzekeraar onder te brengen. Driekwart (75%) vindt het makkelijk om alle verzekeringen onder één dak te hebben. Allianz Direct ziet ook dat dit voordelen met zich meebrengt voor de consument en biedt daarom naast autoverzekeringen ook woonverzekeringen (inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidsverzekeringen) aan.
Voordeliger uit zijn door te spreiden?
Anderzijds kiest 39% er juist voor om zijn of haar verzekeringen te spreiden, om voordeliger uit te zijn. Met name jongeren vinden besparen op een premie belangrijker dan gemak. Ruim de helft (59%) van de 18 tot 34-jarigen probeert voordelig uit te zijn door verzekeringen te spreiden. Opvallend is dat 35 tot 49-jarigen dat minder vaak doen (36%). Van de 50-plussers kiest slechts een derde ervoor om te spreiden (30%); deze groep gaat liever voor het gemak van meerdere verzekeringen onder één dak.
Meer dan helft Nederlanders (56%) All Risk verzekerd
Naast het vergelijken van autoverzekeringen is het ook handig om jaarlijks de gekozen dekking onder de loep te nemen. Je kan besparen op je premie door te checken of je huidige dekking nog past bij de leeftijd en waarde van je auto. Opvallend is dat iets meer dan de helft (56%) van de ondervraagden aangeeft Volledig casco oftewel All Risk verzekerd te zijn. Iets minder dan een derde heeft een Beperkt Casco verzekering (28%) en 13% geeft aan WA verzekerd te zijn. In 2018 was dit respectievelijk 57%, 19% en 20%. Men kiest anno 2020 dus iets vaker voor een uitgebreide dekking dan twee jaar geleden.
*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Team Vier onder 1.152 respondenten die in het bezit zijn van één of meerdere auto’s of een auto leasen, april 2020.
Fiona Mirrer
- PR & Interne Communicatie
- fiona.mirrer@allianzdirect.nl | 06-48932492
Meer persberichten:
Nederlanders laten besparing auto liggen
25 maart 2021: Hoewel het gebruik van de auto flink is veranderd het afgelopen jaar, blijven Nederlanders loyaal aan hun autoverzekeraar. Voor maar liefst 95 procent van de Nederlanders was de coronacrisis geen reden om te switchen.
Allianz start Olympisch partnership
11 januari 2021: Op 1 januari gaf ons moederbedrijf Allianz het officiële startschot voor zijn wereldwijde partnership van acht jaar met de Olympische en Paralympische Spelen. Het bedrijf werkte al sinds 2006 samen met de Paralympische Beweging.
Wintersporter goed voorbereid in auto
Rotterdam, 22 februari 2022: Nederlandse wintersporters gaan goed voorbereid in de auto.
Nooit overgestapt van autoverzekeraar?
Rotterdam, 12 januari 2022: 4 op de 10 Nederlanders is nog nooit overgestapt van autoverzekeraar. Lees hierom waarom dat zonde is!
Merendeel Nederlanders laat auto vies
Rotterdam, 30 maart 2022: Het merendeel van de Nederlanders laat hun auto vaak vies en wast de auto nauwelijks.
Inbraak in huis voorkomen
Rotterdam, 3 november 2021: Welke maatregelen nemen Nederlanders om inbraak in huis te voorkomen?