‘Kan veel geld schelen’
Nederland bespaarland? Helft autobezitters afgelopen 5 jaar niet overgestapt van autoverzekering
Rotterdam, 15 oktober 2024 - Altijd kijken naar aanbiedingen in de supermarkt, kleding kopen in de uitverkoop en overstappen van verzekeraar: de Nederlander is een fervente bespaarder. Toch blijkt uit onderzoek* van Allianz Direct dat de helft van de autobezitters de afgelopen 5 jaar niet is overgestapt van autoverzekering. Velen zien het als een vervelend klusje en stellen het daardoor uit. Toch kun je er veel geld mee besparen.
Besparen maakt blij
Het beeld dat wij Nederlanders op de kleintjes letten, bestaat niet zonder reden: besparen lijkt haast in ons DNA te zitten. Allianz Direct onderzocht de meningen en het gedrag van Nederlanders rondom besparen, en hieruit blijkt dat ruim driekwart (77%) van de Nederlanders blij wordt van het besparen op vaste lasten. Ook kijkt driekwart (74%) standaard naar de aanbiedingen voordat ze boodschappen doen. Allianz Direct vroeg Nederlanders daarnaast ook waar ze het liefst geld op besparen, en dat resulteerde in deze top 5:
1. Energiekosten (49%)
2. Boodschappen (47%)
3. Abonnementen op media zoals kranten en streamingsdiensten (32%)
4. Kleding (32%)
5. Verzekering (25%)
Overstappen van verzekeraar vervelend klusje
Ondanks dat er een wil is voor het besparen op verzekeringen, is bijna de helft van de Nederlanders de afgelopen vijf jaar nooit overgestapt van autoverzekeraar. Veel Nederlanders vinden het overstappen van verzekering namelijk een vervelend klusje. Zo zegt 40% dat overstappen van verzekeraar veel tijd kost, en 39% ervaart het proces van overstappen als ingewikkeld. Dat resulteert er ook in dat maar liefst een derde (30%) het overstappen van verzekeraar meestal uitstelt. Toch zien sommigen de voordelen wel: 1 op de 3 Nederlanders (38%) is in de laatste vijf jaar wél overgestapt van autoverzekering. Daarvan is 10% zelfs twee keer overgestapt.
Switchen kan lonen
Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct: “Traditiegetrouw is het einde van het jaar voor veel Nederlanders ‘switchseizoen’, de periode om over te stappen van verzekering. Dit is begonnen bij de zorgverzekeringen, maar er wordt eigenlijk veel minder vaak naar andere verzekeringen gekeken. Desondanks is het wel een goed moment om die ook meteen mee te nemen, want ook voor bijvoorbeeld je autoverzekering kan het veel geld schelen. Hoewel er een groep is die vaak overstapt, blijven Nederlanders gemiddeld 11 jaar bij dezelfde autoverzekeraar. Uit ons onderzoek blijkt zelfs dat 16% van de autobezitters niet weet hoeveel ze precies betalen voor hun autoverzekering, en twijfelt 15% over of ze te veel betalen. Het kan dus lonen om hier tijdens het switchseizoen eens goed in te duiken. Switchen hoeft bovendien geen vervelend klusje te zijn. Je kan bijvoorbeeld makkelijk besparen bij het overstappen van verzekeraar door je schadevrije jaren mee te nemen, of te kijken naar of je minder bent gaan rijden. Dit kan tot een voordeligere premie leiden. Ontdek meer tips voor hoe je makkelijk kan besparen op je autoverzekering in deze blog.''
*Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Allianz Direct door Direct Research onder een representatieve steekproef van 1255 Nederlanders in oktober 2024.
Fiona Mirrer
- PR & Interne Communicatie
- fiona.mirrer@allianzdirect.nl | 06-48932492