Verlengingsvoorstel Autoverzekering

Vragen over je verlengingsvoorstel en de automatische verlenging van je autoverzekering? Check hieronder de veelgestelde vragen en vind het antwoord op jouw vraag!

Verlengingsvoorstel autoverzekering

Vragen over het verlengingsvoorstel dat je van ons hebt ontvangen ? 

We helpen je graag verder.

  • Wat is een verlengingsvoorstel?

    Eens per jaar wordt je lopende verzekeringspolis verlengd (ook wel geprolongeerd). Wij en jijzelf hebben op dat moment de mogelijkheid om wijzigingen door te voeren die ingaan op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar.

    De premie in je een stijging of daling zijn ten opzichte van je huidige premie. Zo kan de premie bijvoorbeeld stijgen door een stijging van onze kosten als gevolg van inflatie, of een verhoogde kans op schade door klimaatverandering. De premie op eenzelfde manier ook dalen wanneer inflatie afneemt, of wanneer de kans op schade minder groot is geworden.

    Ongeveer een maand voor de verlenging ontvang je van ons een e-mail met ons voorstel voor het nieuwe verzekeringsjaar. Je kunt dit verlengingsvoorstel bekijken in Mijn Account. In het voorstel zie je onder meer jouw premie voor het nieuwe jaar en de mogelijkheid om zelf een wijziging per verlengingsdatum door te voeren in je polis. Bij de documenten vind je ook het nieuwe polisblad.

    Was dit artikel nuttig?

  • Wat moet ik doen als ik akkoord ben met het verlengingsvoorstel?

    Helemaal niets! Je verzekering wordt dan automatisch verlengd.

    Was dit artikel nuttig?

  • Waarom wijzigt mijn premie?

    Het kan zijn dat je bij het verlengingsvoorstel te maken krijgt met een premiewijziging. Dit kan zijn vanwege inflatie, waardoor de kosten om iets te laten herstellen stijgen. Ook kunnen veranderingen in risico’s en schadecijfers, bijvoorbeeld inbraken en storm, invloed hebben op jouw premie.

    Was dit artikel nuttig?

  • Wat als ik mijn verzekering wil wijzigen nadat ik het verlengingsvoorstel heb ontvangen?

    Wijzigingen kun je zelf doorvoeren in Mijn Account. Bij het verlengingsvoorstel staat een button 'Aanpassen'. Alle wijzigingen gaan automatisch mee vanaf de verlengingsdatum. Als je premie wijzigt door de aanpassing, vind je het aangepaste bedrag in het verlengingsblok in Mijn Account.

    Was dit artikel nuttig?

  • Hoe wordt de premie berekend voor mijn verzekering?

    Wij berekenen je premie op basis van allerlei factoren, bijvoorbeeld je schadevrije jaren. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe meer ervaring je hebt in rijden zonder het maken van een schade. Andere factoren die we meenemen in de premieberekening zijn bijvoorbeeld inflatie en wijzigingen in schadecijfers door inbraken en stormen. Dit doen we op het moment dat je je bij ons verzekert.

    Aan het einde van jouw verzekeringsjaar berekenen we je premie opnieuw. Een maand van tevoren ontvang je dan van ons een verleningsvoorstel met daarin de nieuwe premie voor het volgende verzekeringsjaar.

     

  • Hoe kan ik in Mijn Account inloggen?

    Je kunt inloggen in Mijn Account met je e-mailadres. In plaats van een wachtwoord werken wij met een tijdelijke inlogcode. Deze sturen wij je toe via mail of sms en daar kun je één keer mee inloggen. Daarna is de code verlopen.

  • Inloggen met mijn e-mailadres in Mijn Account lukt niet

    Dit kan liggen aan dat je al eerder klant bent geweest. Gebruik je jouw e-mailadres misschien al op een oud account? Stuur ons dan een bericht via de chat, rechtsonder in je scherm. Dan passen wij dit voor je aan. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur.

  • Waarom stijgt mijn premie als ik een extra schadevrij jaar heb?

    Heb je een verzekeringsjaar geen schade bij ons ingediend? Dan krijg je er een extra schadevrij jaar bij. Het is mogelijk dat jouw premie stijgt ondanks dat je er een extra schadevrij jaar bij hebt gekregen. Zo zou het kunnen dat jouw bruto premie, de premie voor de korting door je schadevrije jaren, harder stijgt dan de korting die je vervolgens krijgt.

    Dit kan komen door factoren waardoor de kans op schade of de hoogte van de schade stijgt, bijvoorbeeld:

    • Het wordt drukker op de weg, waardoor de kans op schade stijgt
    • Het weer wordt extremer en onvoorspelbaarder
    • Reparaties worden duurder door inflatie, moderne technieken, duurdere onderdelen

    Hierdoor is het dus mogelijk dat jouw premie stijgt, ondanks jouw extra schadevrije jaar. Uiteraard kun je nog steeds rekenen op een scherpe premie en het is goed om te weten dat deze factoren natuurlijk ook bij andere verzekeraars zullen meespelen in de premie.

  • Verandert mijn premie door schade?

    Dat ligt eraan wat voor schade het is. Als het een malus claim is verlies je schadevrije jaren. Wij passen dit aan en daardoor betaal je in het nieuwe verzekeringsjaar meer premie. Alle verzekeraars hebben afgesproken dat je per schade die je meldt, vijf schadevrije jaren terugvalt. Ook is bij alle verzekeraars afgesproken dat je maximaal vijftien schadevrije jaren kunt hebben. Het kan zijn dat je meer schadevrije jaren op je polisblad hebt staan, maar in het geval van schade wordt er dan alsnog uitgegaan van 15 schadevrije jaren. Bekijk onderstaand rekenvoorbeeld om te zien hoe dat werkt:

    • Terugval bij 12 schadevrije jaren: 12 - 5 = 7 schadevrije jaren
    • Terugval bij 20 schadevrije jaren: 15 - 5 = 10 schadevrije jaren
    • Terugval bij 3 schadevrije jaren: 3 - 5 = -2 schadevrije jaren

    Het kan in sommige gevallen dus handig zijn om je schade zelf te betalen. Je premie blijft dan gelijk, omdat je niet terugvalt in schadevrije jaren. Kunnen wij het bedrag door een ander laten betalen (verhalen)? Ook dan gebeurt er niks met je schadevrije jaren en premie.

    Check de impact van schade op je premie nu ook online!

    Om je een handje te helpen bij het inschatten of het melden van schade wel de meest verstandige optie is, hebben we een handige tool in Mijn Account die voor je berekent wat de impact van schade op je premie is. Ga hiervoor naar Mijn Account en klik op 'Schade melden en beheren'. In het overzicht kun je vervolgens per verzekering bekijken wat de impact van een schademelding op je premie is. Klik hiervoor op 'Verandering van je premie na het melden van schade'.

  • Hoeveel premie betaal ik als ik mijn verzekering aanpas?

    Dit kun je zien in Mijn Account. Kies bij jouw verzekering voor Dekking wijzigen. Wil je alleen maar naar de premie kijken en nog niks aanpassen? Dan kun je de pagina gewoon wegklikken. 

  • Kan ik mijn autoverzekering aanpassen om de premie te verlagen?

    Wil je de premie voor je autoverzekering verlagen? Dan kun je overwegen je eigen risico te verhogen. In ruil voor een hoger eigen risico krijg je korting op je premie. Verder kun je nog een aantal andere wijzigingen doorvoeren om je premie te verlagen:

    • Check of je dekking nog wel bij je auto past. Je kunt je hoofddekking verlagen, bijvoorbeeld van All Risk naar Beperkt Casco. Ga natuurlijk wel goed na of je dan nog de dekking hebt die bij jou wensen past.
    • Check of je bepaalde aanvullende dekkingen nog nodig hebt. Hier betaal je extra voor, dus je kunt je premie verlagen als je een aanvullende dekking niet (meer) nodig hebt.
    • Check ook eens of je opgegeven kilometers per jaar wel klopt. Als je minder rijdt dan het opgegeven aantal kilometers, kan dit invloed hebben op je premie. Wel is het belangrijk om een goede inschatting te maken, zomaar je kilometrage naar beneden bijstellen terwijl je eigenlijk meer kilometers rijdt mag niet.

    Je voert deze wijzigingen makkelijk zelf door via Mijn Account. Check ook eens onze autoverzekering wijzigen pagina voor meer informatie. Of check onze blog voor nog meer tips om goedkoper auto te rijden!

Vrouw thuis aan het relaxen

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Via de chat krijg je het snelst antwoord op al jouw vragen.

Was dit artikel nuttig?