Het kan gebeuren dat het betalen van je premie voor je verzekering even niet lukt. Een situatie die iedereen kan overkomen. Geen zorgen – je bent niet alleen. Of je nu maandelijks betaalt of voor het hele jaar vooruit, wij begrijpen dat er momenten kunnen zijn waarbij je wat extra hulp kunt gebruiken.
Heb je hulp nodig bij het betalen van jouw premie? We helpen je graag verder! Of je nu begeleiding nodig hebt bij het beheren van je financiën of gewoonweg advies wilt krijgen over je hoe je je betalingen op tijd kunt houden. Hier vind je informatie over stappen die je zelf kunt nemen en hoe wij je kunnen helpen.
Lukt het een keer niet om je premie te betalen? Neem dan contact met ons op. Laat je rekening niet liggen, dit kan namelijk vervelende gevolgen hebben op je verzekering.
Zit je momenteel (even) krap bij kas en lukt het niet om je premie te betalen? Geen zorgen, in Nederland zijn er verschillende instanties te vinden die hulp kunnen bij jouw financiële situatie.
- Nederlandse schuldhulp route: een samenwerking tussen bedrijven, gemeenten, hulpinstanties en andere partners om Nederland financieel gezond te maken.
- Geldfit: op Geldfit vind je tips en informatie over geld. Je kunt passend advies vragen of in contact gebracht worden met iemand die met je meedenkt.
- Rijksoverheid: de Rijksoverheid ondersteunt gemeenten om inwoners te helpen met het aflossen van schuld.
- Nibud: Nibud helpt door middel van het geven tips, tools en stappenplannen zodat je meer grip krijgt op je geld.
- Het Juridisch Loket: biedt schuldhulpverlening vanuit de gemeente.
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er als mijn verzekering wordt opgezegd?
Je hebt dan geen dekking meer en jouw verzekering wordt uitgeschreven bij de RDW. Onverzekerd de weg op gaan is verboden. Wat kun je doen?
- Betaal binnen twee maanden alsnog het openstaande bedrag. Dan kunnen wij je autoverzekering een dag na je betaling heractiveren en schrijven we je weer in bij de RDW. Je ontvangt een mail van ons dat je verzekering weer actief is.
- Of sluit een autoverzekering af bij een andere partij, om er in ieder geval voor te zorgen dat je niet onverzekerd rondrijdt. Houd er wel rekening mee dat je nog steeds verplicht bent het openstaande bedrag aan ons te betalen.
- Ook kan het in de toekomst moeilijker zijn om opnieuw een verzekering af te sluiten en kunnen wij jou registreren in onze gebeurtenissenadministratie.
Heb je het openstaande bedrag niet binnen twee maanden betaald? Dan kunnen wij, indien nodig, een incassobureau inschakelen om het openstaande bedrag te verhalen. De kosten van het incassobureau zijn dan ook voor jou. In een uiterst geval waarbij de premie en de kosten voor het incassobureau niet betaald zijn, schakelen wij een deurwaarder in. De deurwaarder kan dan naar de rechter stappen, die jou kan verplichten te betalen.
Met de betalingsherinneringen willen we je uiteraard helpen het niet zo ver te laten komen! Lukt het jou niet om (op tijd) de premie te betalen? Neem dan direct contact met ons op.
Krijg ik betalingsherinneringen of aanmaningen als ik niet betaal?
Ja. Wij sturen 5 dagen voor jouw betaaldatum een aankondiging dat je premie binnenkort wordt afgeschreven. Als de premie niet is betaald op de betaaldatum, sturen wij je 2 dagen na de gemiste betaling een herinnering. Lukt het je niet om te betalen? Neem dan direct contact met ons op.
15 dagen na de eerste (wettelijke) aanmaning, sturen we je nog een laatste kans om de premie te betalen. Als je de premie niet binnen 24 dagen na de gemiste betaaldatum hebt betaald, hebben wij het recht om je verzekering te stoppen en je dekking te schorsen. Je hebt dan geen dekking meer. Wij laten dit aan jou weten via een e-mail die je 7 dagen na de laatste herinnering ontvangt.
Welke risico's loop ik als ik mijn premie niet betaal op het gebied van dekking (het kunnen indienen van claims) en royement (beëindiging van je verzekering)?
Als je jouw premie niet op tijd betaald, krijg je eerst twee betalingsherinneringen. Heb je 24 dagen na jouw betalingsdatum de premie nog niet betaald? Dan zeggen wij jouw verzekering op en schorsen wij de dekking. Heb je na de beëindigingsdatum schade? Dat vergoeden wij dan ook niet meer.
Je verzekering stopt definitief na afloop van de opzegtermijn van twee maanden. Betaal je binnen deze twee maanden alsnog het openstaande bedrag? Dan kunnen we jouw verzekering weer heractiveren vanaf de dag nadat we de betaling van je ontvangen. De dag na het ontvangen van je volledige betaling van de openstaande premie heb je weer dekking. Je verzekering loopt weer gewoon verder zoals deze voorheen was. Let wel op dat schades die in de geschorste periode zijn ontstaan niet onder de dekking vallen. Die schades vergoeden wij niet, ook niet als je alsnog je openstaande premie hebt betaald.
Wat gebeurt er na het schorsen van de dekking?
Nadat wij de dekking schorsen en jouw verzekering opzeggen omdat je niet hebt betaald, ben je niet meer verzekerd. In het geval van een autoverzekering, ben je wettelijk verplicht je auto te verzekeren. Zonder dekking mag je dus niet de weg op. Met de betalingsherinneringen willen we je uiteraard helpen het niet zo ver te laten komen!
Je ontvangt op de dag dat wij jou schorsen een e-mail van ons waarin wij jou vertellen dat je verzekering binnen twee maanden definitief wordt opgezegd. Als je binnen deze twee maanden nog het openstaande bedrag nog niet betaald hebt, is het ook niet meer mogelijk de verzekering bij ons te heractiveren. Betaal je wel binnen de gestelde twee maanden? Dan kunnen we je verzekering weer op actief zetten. Dit gebeurt vanaf de eerstvolgende dag na ontvangst van betaling. Let op: tussentijdse schades worden niet vergoed.
Andere vragen? Of ben je het niet met ons eens?
Ben je het niet eens met ons betalingsproces of heb je andere vragen over het betalen van je premie? Neem dan contact met ons op of lees hier wat je zelf kunt doen.