Checklist hagelschade aan je woning
- Woonhuis en alles wat eraan vastzit en je niet kunt weghalen zonder het woonhuis te beschadigen
- Garages, schuren en bijgebouwen op hetzelfde adres die bedoeld zijn om er te blijven staan
- Schuttingen, hekken en muurtjes die er als erfafscheiding aan de rand van je tuin staan
- Niet verplaatsbare buitenkeukens, jacuzzi’s en ingegraven zwembaden inclusief installaties
- Funderingen
- De grond waarop het woonhuis staat
- Zonnepanelen op de grond en zonwering in de tuin
- (Sta)caravan, woonwagen, portakabin of mobiel toilet (Dixie)
- Planten en heggen
- Fundering van een appartement (dit is een woonhuis dat deel uitmaakt van een groter gebouw)
Checklist hagelschade aan je spullen
- De verplaatsbare spullen in je woonhuis
- Spullen die aan de buitenkant van je woonhuis vastzitten (schotels, antennes, lampen, zonweringen)
- (Elektrische) fietsen, bromfietsen, snorfietsen en grasmaaimachines zonder kenteken
- Kano’s, opblaasbare boten en zeilplanken
- Schaalmodellen van op afstand bedienbare auto's, boten en luchtvaartuigen
- Kleine huisdieren zoals honden, katten en konijnen (max. €2.000)
- Verbeteringen die je hebt aangebracht aan je woonhuis (max. €15.000)
- Spullen aanwezig in je woonhuis voor werk, beroep of bedrijf (max € 2.000)
- De spullen van je kind dat uit huis gaat voor een dagstudie
- Schotels en antennes die horen bij een centraal antennesysteem
- Andere voertuigen met een motor, caravans en aanhangwagens
- (Zakelijke) spullen die bedoeld zijn om te verkopen of eigendom zijn van een bedrijf
- Van je uitwonende kind: sieraden, geld, betaalpassen, dure merkspullen, kunst, muziekinstrumenten
Wat te doen bij stormschade in/aan je woning
In 3 stappen je schade geregeld
- 1
Je melding komt binnen
We maken een dossier voor je aan en je ontvangt van ons een schadenummer.
- 2
Wij duiken in de schade
We bekijken je schade en je dekking en we maken een inschatting van de kosten.
- 3
Betalen of repareren
Is je dossier compleet en de schade gedekt? Dan betalen we je het schadebedrag uit of zorgen we dat het gerepareerd wordt.
Veelgestelde vragen
Misschien hebben we jouw vraag al een keer eerder beantwoord. Staat ‘ie hier toch niet tussen? Onze klantenservice helpt je graag.
Wat is het verschil tussen inboedel en opstal?
De Opstalverzekering en de Inboedelverzekering zijn beide Woonverzekeringen, maar dekken een ander deel van jouw woning:
- Opstal is je huis zelf en alles wat vast is/zit aan je huis of tuin (zoals een schuur of terras).
- Inboedel is alles wat los staat in je huis of tuin (zoals meubilair, decoratie en apparatuur).
Welke schade wordt nooit vergoed door mijn Opstalverzekering?
Schade die is ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten wordt nooit vergoed. Ook niet als de eigenaar van een woning niet van deze activiteiten op de hoogte was.
Schade door slecht onderhoud of constructiefouten wordt ook niet vergoed.
Heb ik een verplicht eigen risico bij hagelschade?
Nee, je hebt geen verplicht eigen risico, dus ook niet bij hagelschade. Als je voor een vrijwillig eigen risico gekozen hebt dan geldt dat uiteraard wel.
Hoe kan ik schade melden voor mijn inboedel-, opstal of aansprakelijkheidsverzekering?
Je kunt de schade makkelijk en snel zelf melden via Mijn Account. Je hoeft ons dus niet te bellen. Heb je toch hulp nodig? Via de chat krijg je het snelst antwoord. Je vindt de chatfunctie (tijdens openingstijden) rechts onderin je scherm.
Heb je een noodisutatie of spoedgeval? Dan kun je ons 24/7 te bellen op 010-300 6540.
Ik heb schade aan mijn huurwoning. Wat nu?
Is er schade aan de woning zelf? Neem contact op met de verhuurder. Je verhuurder is verantwoordelijk voor opstalschades en kan deze verhalen op de Opstalverzekering.
Heb je bij ons een inboedelverzekering? Dan zijn de spullen in je woning in principe verzekerd. Ook als de spullen beschadigd zijn door schade aan de opstal (bijvoorbeeld door een lekkage). Bekijk de voorwaarden voor een volledig overzicht van wat er is verzekerd.
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het schadebedrag?
We stellen in overleg met jou het schadebedrag vast of we laten de schade door een deskundige bepalen. Ben je het niet eens met het bedrag dat de expert vaststelt? Dan kun je zelf een contra-expert inschakelen. Dit is een deskundige die je zelf inschakelt. Wij vergoeden de kosten hiervoor, in ieder geval tot het bedrag dat wij onze eigen deskundigen betalen. Stel het uurtarief van jouw contra-expert is €100,- en van onze expert €80,-, dan vergoeden wij tot €80,-.
Ook betalen wij het schadebedrag uit dat de contra-expert vaststelt als dit hoger is dan wat onze expert bepaald heeft. Mits dit een verklaarbaar en in alle redelijkheid bepaald bedrag is.
Meer informatie over het inschakelen van een eigen deskundige lees je in de voorwaarden.