Het kan dooien, maar ook weleens stevig vriezen in Nederland, wat leidt tot gladheid. Het KNMI geeft daarom bij slecht weer waarschuwingen uit door middel van kleuren om gevaarlijke weer- en verkeerssituaties aan te geven. Volg deze informatie op om schade aan je auto te voorkomen. Toch de weg opgegaan en schade door gladheid opgelopen? Ga dan onderstaande checklist na.
Schade door gladheid? Hier is je snelle checklist!
- Wil je schade melden? Je kan makkelijk en snel zelf je schade melden in jouw Mijn Account.
- Bij een botsing met tegenpartij vul je samen het schadeformulier in.
- Geen schadeformulier bij de hand? Meld de schade via MobielSchadeMelden.nl
- Geen Vrije Reparatiekeuze? Laat je auto repareren bij een Tophersteller bij jou in de buurt!
- Wel Vrije Reparatiekeuze? Dan kun je naar elk reparatiebedrijf.
- Kun je nog rijden met de auto? Je mag zelf kiezen of je de auto naar onze hersteller brengt.
- Liever de auto laten ophalen? Dit kan alleen bij blikschade, niet bij ruitschade.
- Heb je alleen ruitschade? Je kunt direct terecht bij onze aangesloten ruitherstellers.
- Noodsituatie? Bel ons direct op ons alarmnummer: 010 - 300 6540.
Wat wij voor je doen bij autoschade
Je staat er nooit alleen voor
- 1
Persoonlijke schadecoach
Je schadecoach staat je bij en houdt je op de hoogte
- 2
Vervangend vervoer
Altijd vervangend vervoer bij reparatie door Allianz Direct herstellers
- 3
Wegslepen van je auto
Wij helpen je altijd bij het verslepen van je auto
Veelgestelde vragen
Misschien hebben we jouw vraag al een keer eerder beantwoord. Staat ‘ie hier toch niet tussen? Onze klantenservice helpt je graag.
Wat moet ik doen bij een noodgeval?
Heb je een noodsituatie met je auto? Bel dan 24/7 met 010- 300 6540. We regelen dan direct hulp voor je.
Waar kan ik mijn auto laten repareren?
Wij werken samen met een aantal herstelbedrijven die de autoschade voor je kunnen herstellen. En dat doen zij top! Maak daarom zelf een afspraak bij een van onze Topherstellers. Waar en wanneer het jou uitkomt. De herstelkosten worden dan 100% door ons vergoed. Heb je Vrije reparatiekeuze? Dan kun je de schade door iedere garage of monteur laten herstellen, zolang deze is aangesloten bij Bovag of Focwa. Heb je géén Vrije Reparatiekeuze maar laat je de schade toch door een andere hersteller repareren? Dan vergoeden wij €500,- minder. Let op: is je schade hoger dan €500,- minder en ga je niet naar een Tophersteller? Neem dan even contact met ons op. We laten dan een onafhankelijke schade-expert langskomen om de schade te beoordelen. Heb je alleen ruitschade? Regel dan direct een afspraak bij een van onze aangesloten glasherstellers.
Moet ik zelf een reparatieafspraak bij een Tophersteller maken?
Ja, je kunt na je schademelding bij ons direct zelf een afspraak inplannen bij een Tophersteller bij jou in de buurt. Via hun contactmogelijkheden kun je zelf de afspraak maken en beheren.
Ik kan niet meer naar een Tophersteller rijden: wat nu?
Als je niet meer naar een Tophersteller kunt rijden en er nog geen sleepwagen is ingezet, dan kun je ons vragen om je auto kosteloos te transporteren naar een Tophersteller. Sommige Topherstellers bieden zelf ook een ophaalservice aan, dus als je al weet naar welk herstelbedrijf je wilt gaan dan kun je dit bij hen checken.
Hoe laat ik mijn auto repareren bij een Tophersteller?
Ik wil de schade via een Tophersteller laten herstellen
Je kunt je auto laten repareren bij een Tophersteller door via de Topherstel pagina een afspraak te maken.
Heb je schade door inbraak, diefstal, storm, hagel, brand, overstroming of door wilde dieren (bijvoorbeeld vogels of herten)? Dan spreken we van een "enkelzijdige schade" en kun je direct een afspraak bij Topherstel maken. Dan vergoeden wij de kosten. Dit heeft voor jou de volgende voordelen:
- Gratis vervangend vervoer tijdens de reparatie en schoonmaak van je auto;
- Vier jaar garantie op de reparatie;
- Wij betalen direct aan de hersteller, zodat jij niks hoeft voor te schieten (behalve als je voor een vrijwillig eigen risico hebt gekozen);
- De schade wordt direct beoordeeld door een schade expert.
Is er een tegenpartij bij betrokken? Dan kun je beter nog even wachten met het maken van een afspraak bij een garage. We gaan namelijk eerst voor je kijken of we de schade kunnen verhalen bij de tegenpartij. Hierover houden we je per mail op de hoogte.
Ik wil de schade ergens anders laten herstellen
Wil je de schade bij een andere garage of monteur laten herstellen? Check hieronder wat dat voor jou betekent:
- Ik heb wél Vrije Reparatiekeuze: dan kun je ervoor kiezen om de schade door een andere garage of monteur te laten herstellen en hoeft de eerste €500 niet zelf te betalen.
- Ik heb géén Vrije Reparatiekeuze: dan betaal je het eigen risico, dat je zelf hebt gekozen, rechtstreeks aan de hersteller.
Kies je ervoor om de reparatie ergens anders uit te laten voeren? Neem dan eerst telefonisch contact met ons op via 010-3006540. Wij schakelen dan een schade-expert in om de schade te beoordelen bij de door jou gekozen garage.
Is de schade €500 of meer?
Bel ons, zodat we samen een afspraak in kunnen plannen om de schade door een schade-expert te laten bekijken. Handig om te weten voordat je ons belt:- Locatie afspraak: de expert kan alleen langskomen bij een schadeherstelbedrijf;
- Datum afspraak: deze is al in te plannen op de eerstvolgende werkdag wanneer je dit vóór 16:00 uur met ons regelt;
- Tijdstip afspraak: wij plannen de afspraak tussen 8:30 en 17:00 uur met de expert in.
Is het herstelbedrijf hiervan op de hoogte en hiermee akkoord? Bel ons dan om de afspraak definitief in te plannen!
Ruitschade laten herstellen
Heb je alleen ruitschade? Maak dan direct zelf een afspraak via een van onze aangesloten glasherstellers.
Was dit artikel nuttig?
Moet ik eerst schade melden voordat ik mijn auto laat repareren?
Ja, want een herstelbedrijf moet zeker weten dat je gedekt ben voor de schade en zal wachten op het uitvoeren van de reparatie tot ze opdracht van ons krijgen.
Hoe laat ik alleen ruitschade repareren?
Heb je ruitschade? Maak dan zelf een afspraak bij één van onze glasherstellers. Je hoef je schade niet bij ons te melden.
Wat is Mijn Account en hoe werkt het?
Mijn Account is het online portaal van Allianz Direct waar je makkelijk en snel alles voor je verzekering kan regelen. Als je bij ons verzekerd bent hebben wij automatisch een Mijn Account voor je aangemaakt. Log direct in met je emailadres; je hebt geen wachtwoord nodig omdat je een tijdelijke inlogcode ontvangt via email of sms.
In Mijn Account kan je schade melden, je polis bekijken of aanpassen, je verzekeringspapieren downloaden en meer. Klik hier voor meer informatie.
Heb ik recht op een vervangende auto?
Alleen als je verzekerd bent voor de schade en je de schade laat repareren door een van onze Topherstellers, krijg je tijdens de technische reparatieduur een vervangende auto. Sta je met pech langs de weg en heb je onze aanvullende Pechhulpverzekering? Dan helpen we altijd zo snel mogelijk (meestal binnen een uur). Kunnen we de auto niet ter plekke repareren? Dan brengen we jou naar je bestemming en je auto naar de garage. Tijdens de reparatie krijg je een vervangende auto, tot een maximum van 30 dagen.
Bel 24/7 met 010 - 300 6540 als je door schade of pech langs de weg staat en niet meer kunt rijden.