9 augustus 2023
Verhuizen naar een andere gemeente
Verhuizen naar een andere gemeente: wat komt daar allemaal bij kijken? Op deze pagina geven we je handige tips voor een probleemloze verhuizing. Denk aan je inschrijving bij de nieuwe gemeente, het overzetten van contracten en het regelen van de juiste verzekeringen. Lees verder voor een stressvrije verhuizing!
Wat moet je regelen bij het verhuizen naar een andere gemeente?
Nieuwe sleutel op zak en klaar om te settelen in je nieuwe woonplaats? Vergeet – tussen het inrichten en meubelshoppen door – de volgende zaken niet:
1. Inschrijven bij de nieuwe gemeente
Verhuizing doorgeven voor jouzelf en anderen
Als eerste de allerbelangrijkste stap: schrijf je in bij je nieuwe gemeente. Dit doe je alleen voor jezelf, of voor meerdere gezinsleden tegelijk. Woon je bijvoorbeeld samen met een echtgenoot of geregistreerd partner? Dan mag je die meenemen in je inschrijving. Wel zo makkelijk! Hetzelfde geldt natuurlijk voor kinderen onder de 18 jaar, ouders die bij jou inwonen, een persoon die onder curatele staat of iemand die jou heeft gemachtigd.
Hoe de inschrijving precies werkt, verschilt per gemeente. Meestal heb je de keuze om alles online te regelen, of persoonlijk bij het gemeentehuis langs te gaan. Maak in dit laatste geval online een afspraak, zodat je zeker weet dat je op een handig moment terecht kunt.
Wil je je online inschrijven? Dan heb je een DigiD-account nodig. Hiermee bewijs je online jouw identiteit, en is de inschrijving zo geregeld. Op de website van je nieuwe gemeente vind je meestal een knop met ‘inschrijven’, die je vervolgens in een paar simpele stappen door de inschrijving loodst. Uitschrijven bij je oude gemeente is niet nodig.
Benodigde documenten voor het doorgeven van de verhuizing
Welke documenten je nodig hebt om je in te schrijven bij een nieuwe gemeente, hangt af van de manier waarop je je inschrijft. Doe je dit online met DigiD? Dan heb je meestal alleen een bewijs van je nieuwe adres nodig. Een huurcontract of koopovereenkomst met handtekening, bijvoorbeeld. Je DigiD-account geldt als je legitimatie.
Ga je langs bij het gemeentehuis? Dan heb je naast het bewijs van je adres ook een geldig legitimatiebewijs nodig.
Tip! Controleer altijd nog even op de website van je nieuwe gemeente wat de vereisten zijn. Zo voorkom je dat de inschrijving niet lukt.
Termijnen voor het doorgeven van je verhuizing
Wist je dat je je al vanaf 4 weken voorafgaand aan je verhuizing kunt inschrijven bij de nieuwe gemeente? Veel mensen kiezen ervoor om dit op tijd te doen. Heb je dit namelijk 5 dagen na je verhuizing nog steeds niet gedaan? Dan kun je een boete verwachten van maximaal €325.
2. Het doorgeven van je adreswijziging
Gegevens doorgegeven aan de gemeente? Daar blijft het natuurlijk niet bij. Er zijn nog veel meer organisaties die jouw adres in hun bestand hebben staan, net als natuurlijk al je vrienden en familie.
Gelukkig zijn er een aantal instanties die toegang hebben tot de Basisregistratie Personen (BPR), waar jouw nieuwe adres na de inschrijving bij de gemeente vanzelf in komt te staan. Het doorgeven van je adres aan onder meer de volgende organisaties is dus niet nodig:
- UWV
- Pensioenfonds
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- Zorgverzekeraar
Belastingdienst Benieuwd naar de volledige lijst? Deze vind je hier.
Aan wie moet je je nieuwe adres dan wel doorgeven? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende lijst:
- Financiële instanties zoals banken en verzekeraars
- Medische instanties zoals de tandarts en huisarts
- Lidmaatschappen en verenigingen, zoals sportclubs, vakbonden en de bibliotheek
- Leveranciers van bijvoorbeeld gas, elektriciteit, water, telefoon en internet
- Abonnementen op kranten en tijdschriften
- Familie en vrienden
Tip! Heb je hulp nodig bij het doorgeven van je adreswijzigingen? PostNL biedt een handige verhuisservice. Uit een lijst van 400 bedrijven kies jij degenen die van PostNL jouw nieuwe adres doorkrijgen. PostNL stuurt daarnaast in de periode van je verhuizing al je post automatisch door naar je nieuwe adres. Wil je bijvoorbeeld dat je post 5 weken lang wordt doorgestuurd? Dan kost dit je € 2,85 per week.
3. Verzekeringen bij een verhuizing
Een verhuizing is hét moment om je woonverzekeringen eens onder de loep te nemen. Niet alleen omdat het handig is, maar ook omdat het moet. Meestal zijn je woonverzekeringen namelijk alleen geldig op je oude adres. Zet je deze niet op tijd over, dan ben je vanaf de verhuizing niet meer verzekerd.
Bij een verhuizing zijn er 3 woonverzekeringen die je niet mag vergeten: de Inboedelverzekering, de Opstalverzekering en de Aansprakelijkheidsverzekering.
- Inboedelverzekering: de verzekering van alles in je huis. Meubels, kleding, elektronica en al je andere waardevolle spullen.
- Opstalverzekering: de verzekering van je huis zelf, en alles wat daaraan vastzit. Je dak, muren en ramen, maar ook je schuur en bijvoorbeeld zonnepanelen.
- Aansprakelijkheidsverzekering: de verzekering voor schade veroorzaakt door jou, je partner, kinderen, huisdier of huis.
Ieder huis is anders, en voor je nieuwe woning is daarom een nieuwe premieberekening nodig. Je gaat bijvoorbeeld groter wonen, of juist kleiner. Je koopt dure nieuwe meubels of ruimt juist lekker op. Zeg bij een verhuizing daarom altijd je woonverzekeringen op, en vraag gelijk een nieuwe aan. Zo zorg je voor de juiste dekking en ben je altijd verzekerd.
Meer weten over het kiezen van de juiste verzekering voor tijdens en na de verhuizing? Lees verder in onze checklist nieuwe woonsituatie.
4. Overige gemeentelijke zaken regelen
Ingeschreven bij de gemeente, adreswijzigingen doorgegeven en verzekeringen geregeld? Vergeet dan ook de volgende gemeentelijke zaken niet:
- Parkeervergunning: wanneer je een parkeervergunning (nodig) hebt, vergeet dan niet om deze op te zeggen en een nieuwe aan te vragen.
- Adreswijziging chip huisdier: heeft je huisdier een chip? Zet deze dan zo snel mogelijk over op je nieuwe adres.
- Huisvestingsvergunning: voor sommige goedkopere huurwoningen heb je een huisvestingsvergunning nodig. Geeft jouw verhuurder of makelaar aan dat je deze nodig hebt? Vraag deze dan op tijd aan om boetes te voorkomen.
Conclusie
Verhuizen naar een andere gemeente is hectisch, en een stukje houvast kan de stress flink verminderen. Daarom nog even een korte samenvatting:
- Heb je je ingeschreven bij de nieuwe gemeente?
- Heb je je adres doorgegeven aan de belangrijkste contacten en organisaties?
- Zijn al je woonverzekeringen in orde en overgezet op je nieuwe adres?
- Wanneer van toepassing, heb je je parkeervergunning geregeld, de chip van je huisdieren op het nieuwe adres gezet en een huisvestingsvergunning aangevraagd?
Alles check? Dan mag je een groot deel van je to-do-list doorstrepen. Het is tijd om te settelen in je nieuwe huis en te genieten van je nieuwe woonplaats.
Was dit artikel nuttig?
Veelgestelde vragen
Moet ik mijn verzekeringen aanpassen als ik naar een andere gemeente verhuis?
Ja, het is belangrijk dat je je verzekeringen zo snel mogelijk aanpast. Je Woonverzekeringen zijn namelijk niet geldig op je nieuwe adres. Zet je ze niet over, dan ben je in je nieuwe huis helaas niet verzekerd.
Hoelang van tevoren moet ik mijn adreswijziging doorgeven aan de gemeente?
Je kunt je vanaf 4 weken voor je verhuizing inschrijven bij de gemeente. Doe dit op tijd! Sta je namelijk 5 dagen na je verhuizing nog steeds niet ingeschreven? Dan kun je een boete verwachten van maximaal €325.
Welke documenten heb ik nodig om mijn verhuizing naar een andere gemeente te regelen?
Bij de meeste gemeenten kun je je gemakkelijk online inschrijven met een DigiD-account en een bewijs van je nieuwe adres. Denk bijvoorbeeld aan een getekend huurcontract of een koopovereenkomst.
Ga je bij de gemeente langs om je in te schrijven? Neem dan naast een bewijs van je adres ook een geldig legitimatiebewijs mee.
Ik ben bij Allianz Direct verzekerd en ga verhuizen. Mijn oude huis is nog niet verkocht. Hoe verzeker ik dit?
Ga je verhuizen? Geef dan je nieuwe adres aan ons door via Mijn Account.
Je woonverzekering gaat niet automatisch mee op je nieuwe adres. Om dit te regelen, zeg je de huidige woonverzekering op sluit je een nieuwe woonverzekering af op je nieuwe adres. Dit regel je makkelijk zelf via Mijn Account. Heb je tijdelijk twee woningen, zorg dan dat je beide woningen verzekerd zijn. Teveel betaalde premie krijg je altijd van ons terug.
Nog niet uitgelezen?
Een kluswoning kopen
Een kluswoning kopen, wat houdt dat eigenlijk in? Lees verder voor alles over de zoektocht, planning, financiering, vergunningen en meer.
Een Inboedelverzekering: wat is dat?
Wat is een inboedelverzekering? In deze blog lees je hoe een inboedelverzekering werkt en in welke gevallen je deze verzekering kunt gebruiken.