Vergoeding vlucht

28 maart 2025

Vergoeding bij vluchtvertraging: waar heb je recht op?

Met een flinke dosis enthousiasme ben je onderweg naar het vliegveld, je vakantie gaat beginnen! Maar dan krijg je slecht nieuws: je vlucht is vertraagd. Super vervelend, maar wist je dat je in veel gevallen recht hebt op een schadevergoeding? Hier lees je precies wanneer je een vergoeding kunt krijgen en hoeveel je kunt claimen.

Hoeveel compensatie krijg je bij een vertraagde vlucht?

De vergoeding bij een vertraagde vlucht hangt af van de duur van de vertraging en de afstand van je vlucht. Goed om te weten: deze bedragen gelden per passagier, ongeacht wat je voor je vliegticket hebt betaald.

Tabel verbergen

Vertraging

Van 3 uur of meer

Van 3 uur of meer

Van 3 uur of meer

  • Afstand

    Tot 1500 km

    1.500 - 3.500 km

    Meer dan 3.500 km

  • Vergoeding

    €250

    €400

    €600

Let op: biedt de luchtvaartmaatschappij je een alternatieve vlucht aan en kom je daardoor 2 tot 4 uur later aan op je eindbestemming? Dan mag de vergoeding met 50% verlaagd worden. 

Is je vlucht meer dan 5 uur vertraagd? Dan heb je de keuze om: 

  • Je ticket te annuleren zodat je het volledige bedrag binnen 7 dagen terugkrijgt; 
  • Een alternatieve vlucht naar je eindbestemming te boeken, zonder dat hier extra kosten aanvast zitten. 

Wanneer heb je recht op compensatie?

Je kunt in aanmerking komen voor een vergoeding als:

  • Je met 3 uur of meer vertraging op je eindbestemming aankomt.
  • Je vertrekt vanuit een EU-land, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland of IJsland.
  • Je vliegt naar een van deze landen met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Er geen sprake is van overmacht (zie onderstaande).

Goed om te weten: sinds Brexit vallen vluchten van en naar het Verenigd Koninkrijk onder de Britse wetgeving (UK261). Deze regels zijn zo goed als gelijk aan de Europese wetgeving.

Wanneer heb je géén recht op een vergoeding?

Je hebt geen recht op een vergoeding als de vertraging komt door overmacht, zoals:

  • Extreem slecht weer;
  • Medische noodlandingen;
  • Stakingen van luchthavenpersoneel of luchtverkeersleiding; 
  • Natuurrampen of terrorisme. 

Wat moet je doen bij een vertraagde vlucht?

  1. Vraag om verzorging: is je vlucht 2 uur of langer vertraagd? Dan heb je recht op gratis eten en drinken met eventueel een hotelovernachting.
  2. Bewaar goed je boardingpass en boekingsbevestiging: deze documenten heb je nodig om je claim in te dienen.
  3. Vraag naar de reden van de vertraging: dit kan helpen als de luchtvaartmaatschappij overmacht als reden opgeeft.
  4. Dien je claim in: dit kan direct bij de luchtvaartmaatschappij of via een gespecialiseerd claimbureau.

Wil je direct jouw claim indienen? Gebruik dan één van onderstaande links:

Vertraging? Dit vergoedt je annuleringsverzekering

Heb je een annuleringsverzekering bij Allianz Direct? Dan kun je bij een vertraging van minimaal 3 uur bij aankomst op je reisbestemming een vergoeding krijgen. Met de kortlopende annuleringsverzekering comfort en de doorlopende annuleringsverzekering comfort of premium ontvang je €150 per 24 uur vertraging met een maximum van €600 per persoon.

Annuleren of je reis onderbreken?

Moet je je reis annuleren of afbreken door ziekte, een ongeval of een natuurramp? Dan vergoedt Allianz Direct de kosten die de reisorganisatie in rekening brengt. Wil je ook verzekerd zijn voor reisonderbreking en vertreksvertraging? Kies dan voor de Comfort of Premium Annuleringsverzekering, waarbij dit standaard is inbegrepen.

Let op! Kosten die de luchtvaartmaatschappij of reisaanbieder moet vergoeden, vallen niet onder de verzekering. Check daarom altijd goed de polisvoorwaarden.

Veelgestelde vragen

  • Hoeveel geld krijg je bij 2 uur vertraging?

    In principe moet je vlucht met minimaal 3 uur vertraging aankomen op de eindbestemming voordat je in aanmerking komt voor een vergoeding. Vanaf 2 uur vertraging heb je recht op zogenoemde zorg (bijvoorbeeld gratis eten en drinken). Deze zorg is afhankelijk van de afstand van de vlucht en van de duur van de opgelopen vertraging. 

  • Wat als mijn vlucht gewijzigd is en niet vertraagd?

    Als je vlucht is gewijzigd maar niet vertraagd, hoef je meestal niets te doen als de nieuwe tijden nog steeds passen. Controleer je vluchtgegevens. Stonden de vluchttijden al vast toen je boekte? En krijg je opeens hele andere vluchttijden die je liever niet wilt? Dan mag je de vlucht kosteloos annuleren. Je kunt dan je geld terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij. 

  • Hoe vraag je vergoeding voor je vertraagde vlucht?

    Als je in aanmerking komt voor een compensatie op jouw vertraagde vlucht, kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit doe je door het claimformulier op de website van jouw luchtvaartmaatschappij in te vullen. Een overzicht van deze formulieren vind je in dit artikel. Is jouw vlucht met 8 uur of meer vertraagd en heb je een annuleringsverzekering afgesloten? Dan kun je jouw claim indienen via jouw Allianz Direct account. 

Ben je op zoek naar iets anders?

We helpen je graag verder! Stuur ons een berichtje via de chat rechtsboven in het scherm, dan staan we voor je klaar.

Was dit artikel nuttig?