April 2023
Rijexamens over de hele wereld: wat kun je verwachten?
Met 15 jaar achter het stuur, of zonder praktijkervaring de weg op? Wij raden het af, maar het kan wel. Als je bereid bent om een stukje te reizen, tenminste. De rijbewijs-vereisten verschillen namelijk extreem per land, en veel Nederlanders vragen zich af of het niet handiger is om op vakantie hun rijbewijs te halen.
In welke landen haal je het makkelijkst je rijbewijs en waar is dit juist extra lastig? Hoe verhoudt Nederland zich tot de rest van de wereld, en kun je een buitenlands rijbewijs gewoon in Nederland gebruiken?
De strengste landen
Het bedrijf Zutobi voerde een uitgebreid onderzoek uit naar de rijbewijs-vereisten over de hele wereld. De strengste landen? Dat zijn Kroatië, Brazilië en Hongarije.
In Kroatië ben je zo’n 85 uur aan het lessen, en mag je niet afrijden voordat je al deze lessen hebt afgerond. In Brazilië is dit zo'n 60 uur, en in Hongarije minimaal 58 uur. Kroatië en Brazilië hebben daarnaast strenge medische tests, en in Brazilië moet je zelfs een psychologisch onderzoek ondergaan.
De leeftijden? In zowel Kroatië als Brazilië moet je 18 jaar zijn om te mogen rijden, maar in Hongarije mag je met 17 al de weg op.
Het zal misschien geen verrassing zijn, maar ook Nederland staat in het lijstje met de ‘strengste landen’. Op nummer 14, om precies te zijn. Nederlanders hebben gemiddeld 43 lesuren nodig om te kunnen slagen, en dit zie je terug in ons rijgedrag. Vergeleken met de rest van Europa valt het aantal verkeersongelukken (11,7 verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners in 2022) in ons land namelijk heel erg mee. In Oostenrijk is dit bijvoorbeeld 42,8 verkeersslachtoffers per 10.000 inwoners en in Duitsland 39,7.
Makkelijk je rijbewijs halen
Juist makkelijk je rijbewijs halen? Dat kan in onder meer Mexico, India, Letland en Frankrijk.
In grote delen van Mexico is zelfs alleen een theorie-examen vereist. Jongeren vanaf 15 jaar kunnen hiermee een rijvergunning krijgen, die op hun 18e wordt omgezet in een volledig rijbewijs. Bevind je je op een locatie waar je wel praktijkexamen moet doen? Volgens de online verhalen valt dit erg mee. De test vindt plaats op een parcours, en bestaat uit oefeningen zoals een parkeertest.
Ook in India lijkt afrijden kinderspel. In een artikel van het AD lazen we dat je tijdens je rijexamen vooruit moet rijden, linksaf moet slaan en moet stoppen. Wel moet je hier 18 jaar oud zijn om achter het stuur te mogen.
Makkelijk je rijbewijs halen in Europa? Dat doe je bijvoorbeeld in Letland of Frankrijk. Met het nodige rijtalent heb je hier binnen 20 tot 25 lessen je rijbewijs op zak. Wel moet je in beide landen slagen voor een theorie-examen en een rijtest op de weg.
Om de weg op te mogen moet je in Letland 16 jaar zijn, en in Frankrijk 18.
Met je rijbewijs de grens over
Klinkt best goed toch, makkelijk en betaalbaar afrijden in het buitenland? Helaas valt dit vaak tegen. Zo moet je in veel landen minstens een paar maanden blijven om te mogen afrijden (ook niet goedkoop), en bestaat de kans dat je je buitenlandse rijbewijs na 185 dagen in Nederland niet meer kunt gebruiken. Dit geldt voor landen die geen onderdeel zijn van de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland.
Daarnaast zijn de Nederlandse regels er voor een reden. Ons verkeer is relatief veilig, maar op bepaalde plekken flink druk. Heb je niet de juiste kennis en ervaring, dan ben je een gevaar op de weg én voel je je waarschijnlijk niet op je gemak.
Goed verzekerd de weg op
Heb je je Nederlandse rijbewijs bemachtigd en wil je goed verzekerd de weg op? Dan zit je goed bij Allianz Direct. Lees snel verder over onze Autoverzekering of bereken je premie in 20 seconden!
Was dit artikel nuttig?
Nog niet uitgelezen?
Betaalbaar autorijden: kan dat nog?
De OPEC+ landen gaan minder olie produceren, en dat zien we terug in de brandstofprijzen. Wordt autorijden straks een luxe? Lees verder voor het laatste nieuws en een paar handige tips om kosten te besparen.
Code rood of oranje: ben je verzekerd?
Er is storm op komst. Het liefst blijf je binnen, maar soms ontkom je er niet aan en moet je toch écht ergens heen. Hoe zit het dan eigenlijk met je verzekering: ben je verzekerd als je met code rood of oranje de weg op gaat?