Februari 2024
Hoe werkt het eigen risico?
Sluit je een verzekering af? Dan is de kans groot dat je hem tegenkomt: het eigen risico. Je kent het eigen risico waarschijnlijk van de zorgverzekering, maar ook bij autoverzekeringen, woonverzekeringen en reisverzekeringen zie je deze term soms in de polis staan.
Maar wat is het eigen risico eigenlijk? Bij welke verzekeringen kun je een eigen risico verwachten en waar moet je op letten bij het selecteren van een eigen risicobedrag?
Het eigen risico
Laten we beginnen met een korte definitie. Het eigen risico is het deel van eventuele schade dat niet door de verzekering wordt betaald en dus voor je eigen rekening komt. Met andere woorden: de schade min het eigen risico is het bedrag dat de verzekeraar betaalt.
Bij de meeste verzekeraars kies je zelf een eigen risico. De opties zijn bijvoorbeeld €0, €200, €500 en €1.000. De exacte bedragen verschillen natuurlijk per verzekeraar en verzekering. Heb je zelf een potje achter de hand en kies je voor een hoog eigen risicobedrag? Dan is de maandelijkse premie een stukje lager.
Bij onder meer woon-, reis-, auto- en aansprakelijkheidsverzekeringen geldt het eigen risico per gebeurtenis. Gaat je dak kappot en heb je een paar maanden later een lekkage? Dan betaal je bij beide gebeurtenissen een deel (het eigen risico) zelf.
Het eigen risico bij Allianz Direct
Hoe zit dit eigenlijk bij de verzekeringen van Allianz Direct? Bij Allianz Direct bieden we Woon-, Auto-, Reis- en Aansprakelijkheidsverzekeringen.
Woonverzekeringen
Bij onze Opstal- en Inboedelverzekering kies je zelf je eigen risico tijdens het aanvragen van je premie. De opties? Dat zijn €0, €100, €250, €500 en €1.000. Kies je voor een hoger bedrag, dan pakt je premie lager uit.
Bij de Opstal- en Inboedelverzekering is het eigen risico van toepassing op alle schade die wij dekken. Wel zo makkelijk! Heb je bijvoorbeeld een eigen risico van €250 en kost een dakreparatie €1.000? Dan vergoeden wij vanuit de Opstalverzekering €750. De overige €250 betaal je zelf.
Autoverzekering
Bij de Autoverzekering van Allianz Direct ligt het eigen risico net iets ingewikkelder. Zo kun je alleen bij de All Risk verzekering een eigen risico kiezen en is bij de WA- en Beperkt Casco verzekeringen het eigen risico altijd €0. Ga je voor All Risk? Dan heb je de keuze uit €0, €250, €500 en €1.000.
Daarnaast is het eigen risico alleen van toepassing bij All Risk schade, ofwel schade die je zelf hebt veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan een aanrijding met een paaltje of boom. Heb je een All Risk verzekering maar is de schade ontstaan door externe factoren (brand of storm, bijvoorbeeld)? Dan geldt alsnog een eigen risico van €0.
Meer weten over het eigen risico bij onze Autoverzekering? Lees dan snel verder op deze pagina.
Reisverzekering
Bij onze Reisverzekering hangt het eigen risico af van de gedekte gebeurtenis en het pakket dat je hebt gekozen.
Gaat het om bagage die is gestolen, beschadigd of verloren tijdens je reis? Dan is het eigen risico bij de Basic Reisverzekering €75 en bij de Comfort Reisverzekering €50. Bij de Premium Reisverzekering is het eigen risico altijd €0, en bij zowel sportuitrusting als SOS-hulpverlening is geen eigen risico van toepassing.
Als laatste geldt voor medische kosten:
- Heb je alleen een zorgverzekering en geen Medische Kosten dekking in je Reisverzekering? Dan betaal je het eigen risico van je zorgverzekering zelf (aan je zorgverzekeraar).
- Heb je een zorgverzekering en de Medische Kosten dekking in je Reisverzekering? Dan betalen wij naast eventuele medische kosten die de zorgverzekeraar niet vergoedt, ook het stuk eigen risico van je zorgverzekering dat betrekking heeft op je zorgkosten op reis.
Aansprakelijkheidsverzekering
Als laatste onze Aansprakelijkheidsverzekering. Hier houden we het simpel: het eigen risico is niet van toepassing. Dit betekent altijd een eigen risico van €0, ofwel – wij betalen alle kosten. Zolang een claim aan onze voorwaarden voldoet, natuurlijk.
Hoe en wanneer betaal je je eigen risico?
Heb je schade of ben je iets kwijtgeraakt door bijvoorbeeld diefstal, dan meld je dit bij je verzekeraar. Je deelt alle belangrijke informatie (vaak in een online formulier) en wacht op een beoordeling van je schadedossier.
Blijkt uit de beoordeling dat je iets moet laten repareren? Dan zoek je een expert en laat je de reparatie zelf uitvoeren. Afhankelijk van hoe je verzekerd bent en door wie* je de schade laat repareren, neemt je verzekeraar de kosten van de reparatie of vervanging (deels) op zich. Meestal krijg je een rekening toegestuurd, waarop de kosten en het eventuele eigen risico duidelijk zijn terug te vinden.
Gaat het om een gesloten of niet meer te herstellen item – zoals gestolen bagage op vakantie of een tv die door waterschade niet meer gerepareerd kan worden? Dan mag je zelf vervangende items aanschaffen – zolang wij in het schadedossier hebben vastgesteld dat het item onherstelbaar is. In het dossier vind je het bedrag dat je voor de vervanging kunt gebruiken. Bewaar de bonnetjes goed en dien die bij ons in.
*Let op! Gaat het om de Autoverzekering? Dan heb je de keuze uit onze ervaren partners van Topherstel om je auto te laten repareren. Werk je liever met een monteur die niet bij Topherstel is aangesloten? Dan kan het zijn dat je hier extra voor betaalt. Lees hier meer over op onze pagina over vrije reparatiekeuze.
Hoe kies je jouw eigen risico?
Iedereen is anders, en ook het gekozen eigen risico verschilt per persoon of per huishouden. Over het algemeen geldt: als je zelf een flink bedrag op je rekening hebt staan, kan een eigen risico een slimme keuze zijn. Je maandelijkse premie gaat hierdoor omlaag, en het ergste dat er kan gebeuren is dat je zelf een bedrag moet betalen.
Heb je minder op je spaarrekening staan of heb je gewoon geen zin in financiële verrassingen, ga dan voor een laag eigen risico – of zelfs een eigen risico van €0. Je betaalt dan maandelijks iets meer, maar weet dat bij schade (bijna) alle kosten vergoed worden.
De beste keuze? Die is aan jou. Kijk goed naar je financiën en kies waar jij je het beste bij voelt. Tip! Twijfel je? Begin dan aan de lage kant. Verhogen kan namelijk altijd, maar verlagen is helaas niet mogelijk.
Was dit artikel nuttig?
Nog niet uitgelezen?
Misschien vind je dit ook interessant!
Hoe vergelijk je een verzekering?
Het eind van het jaar is weer in zicht. Hét perfecte moment om om je inkomsten en uitgaven te duiken. Om kosten te besparen kiezen veel mensen om over te stappen van verzekeraar. Maar waar je precies op letten bij het vergelijken van een verzekering?
Stroomuitval: wat nu?
Een stroomstoring komt in Nederland nog niet zo vaak voor, maar in de toekomst dreigt dit te veranderen. Wat moet je precies doen als je te maken krijgt met een stroomuitstoring? Met deze 10 tips ben je goed voorbereid!
Hoe houd ik mijn energierekening laag?
Met de stijgende energieprijzen en de winter op komst is het goed om je voor te bereiden op de kou! Lees hier tips over hoe je je energierekening laag houd in de winter.
Het prijsplafond verdwijnt
Het nieuws staat er vol mee: het prijsplafond verdwijnt. Maar wat is dat ook alweer? En wat betekent deze verandering voor jouw portemonnee? In deze blog nemen we je mee door de aankomende veranderingen en geven we een paar handige tips.