Februari 2024
Hoe kun je fraude voorkomen?
Verzekeraars hebben in 2023 ongeveer 10.000 fraudegevallen ontdekt. Dat is gelukkig een daling van ongeveer 15% ten opzichte van het jaar daarvoor. Fraudeurs worden geregistreerd in CIS. Dit wordt ook wel ‘de zwarte lijst’ genoemd. Helaas kun je ook slachtoffer worden van fraude. Of je kunt onbedoeld te maken krijgen met fraude. In deze blog vertellen we je hoe je fraude kunt voorkomen en waar je extra op moet letten.
CIS –Stichting centraal informatie systeem
In het Centraal informatie systeem, ook wel CIS genoemd, worden alle bijzondere gegevens van een verzekerde geregistreerd. Je kunt bijvoorbeeld denken aan schades die geclaimd worden, ontzegging van rijbevoegdheid en fraudegevallen.
Verzekeraars kunnen CIS raadplegen om controles uit te voeren. Hierdoor hebben verzekeraars meer zekerheid. Een melding van CIS kan tot 8 jaren geregistreerd blijven staan. Na die 8 jaar wordt de melding verwijderd en wordt er een tweede kans geboden aan de persoon in kwestie.
Wettelijke slotvragen
Vaak wordt er onbewust fraude gepleegd bij het afsluiten van een verzekering. Meestal voelt het onschuldig, maar het kan uiteindelijk zorgen voor een vervelende situatie. Je kunt bijvoorbeeld geen vergoeding krijgen bij het melden van een schade.
Let daarom goed op de slotvragen die gesteld worden bij het afsluiten van de verzekering. Dit zijn vragen die je wettelijk verplicht bent om naar waarheid te beantwoorden. Heb je een schade gehad of ben je in de afgelopen 8 jaar in aanmerking geweest met politie of justitie? Geef dit dan ook eerlijk aan!
Verzekering aanvragen voor een ander
Vraag nooit een verzekering aan voor een ander, ook niet voor bijvoorbeeld je kind. In de slotvragen wordt de vraag gesteld: Op welke naam staat de auto geregistreerd? Je kunt dan kiezen uit: ‘mijn naam’ of ‘mijn partner op hetzelfde adres’. Wanneer de auto dus niet op jouw naam staat, kun je ook geen verzekering afsluiten.
Sluit je de verzekering alsnog af en wordt er een schade gemeld? Dan kunnen verzekeraars ervoor kiezen om minder of zelfs helemaal niet uit te betalen.
Malusregistratie in Roy-Data
Schade kan invloed hebben op jouw schadevrije jaren. Zo val je 5 schadevrije jaren terug als je schade moet melden bij je verzekeraar. Wanneer je een verzekering afsluit met een negatief aantal schadevrije jaren, betaal je een hogere premie.
Het komt weleens voor dat de auto om deze reden op naam van een ander wordt gezet en deze persoon de auto verzekerd, terwijl de persoon met het negatieve aantal schadevrije jaren de auto gaat gebruiken. Ondanks dat dit een goede bedoeling kan zijn, kan dit ernstige gevolgen hebben voor jou als verzekerde. Je bent namelijk niet eerlijk geweest naar jouw verzekeraar door aan te geven dat jij de hoofdbestuurder bent. Als de verzekeraar ontdekt dat je verkeerde informatie hebt ingevuld, kan het gebeuren dat een schade niet uitbetaald wordt, de polis wordt geannuleerd of dat er zelfs gerechtelijke stappen ondernomen moeten worden.
Verstrekken van persoonlijke gegevens
Geef nooit jouw persoonlijke gegevens, zoals je e-mailadres en wachtwoord, aan een ander. Dit is niet alleen een tip voor het voorkomen van fraude als verzekerde, maar kan helpen in verschillende situaties.
Wanneer iemand toegang heeft tot jouw e-mailadres kan er veel informatie over jou opgezocht worden. Ook kan hiermee bijvoorbeeld ingelogd worden in de Mijn Omgeving van jouw verzekering en wijzigingen doorgevoerd worden zonder dat jij hiervan op de hoogte bent.
Tip: verander regelmatig jouw wachtwoord. Zo weet je zeker dat jouw gegevens veilig zijn.
Opzetaanrijdingen
Helaas worden er vaak opzetaanrijdingen gemeld. Dit is een aanrijding waarbij ‘een ongeluk niet in een hoekje zit, maar met opzet veroorzaakt wordt. Hierbij kan de tegenpartij soms slachtoffer worden.
Er wordt dus een aanrijding veroorzaakt waarbij de tegenpartij schuldig is, maar er soms niets aan kan doen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een bestuurder die stilstaat in een zijstraat en plotseling van rechts hard aan komt rijden om zo een schade te veroorzaken, waardoor je te weinig tijd hebt om op tijd af te remmen.
Vermoed je dat je slachtoffer bent van een opzetschade? Geef dit dan aan de achterkant van het schadeformulier aan. Bel altijd de politie als je twijfelt over de situatie.
Tip: Heb je een dashcam? Vergeet de beelden dan niet aan te leven bij jouw verzekeraar. Hiermee kan er meer onderzoek gedaan worden naar de opzet van de schade.
Dekkingswijzing na schade
Heb je een schade gemeld die niet binnen jouw dekking valt? Dan is het niet de bedoeling om je dekking te verhogen of over te stappen naar een andere verzekeraar met een hogere dekking. Zoals het bekende gezegde luidt: je kunt geen brandend huis verzekeren!
Bij een schademelding wordt er veel onderzoek uitgevoerd. Zo kan de verzekeraar bij twijfel een getuigenverklaring of camerabeelden opvragen.
Het wijzigen van een dekking of overstappen naar een andere verzekeraar met een hogere dekking terwijl je schade hebt, wordt gezien als opzettelijke fraude. Dit kan dus vervelende gevolgen met zich meebrengen voor jou als verzekerende.
Identiteitsfraude
Je zult er misschien niet snel aan denken, maar helaas is identiteitsfraude een erg groot probleem. Volgens het CBS waren er in Nederlander 7115 meldingen gemaakt van identiteitsfraude. Bij een verzekering kun je denken aan het gebruiken van persoonsgegevens van een ander.
Kom je erachter dat iemand jouw persoonsgegevens gebruikt? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Merk je dat er betalingen worden afgeschreven van jouw rekening voor een verzekering die niet van jou is? Neem dan zo snel mogelijk contact op met jouw bank en de verzekeraar en bespreek wat de mogelijkheden zijn om dit op te lossen.
Tip: is je bankpas, paspoort of rijbewijs gestolen? Doe dan gelijk aangifte bij de politie!
Phishing mail
De phishing mail is ook een vorm van identiteitsfraude. Hierbij doet een fraudeur zich voor als een bedrijf en kan vragen om via DigiD in te loggen of een betaling te doen. Je kunt een phishing mail meestal herkennen aan het e-mailadres waarmee de e-mail verstuurd is.
Twijfel je of dit een e-mail is van een bedrijf? Neem dan altijd eerst contact op met het bedrijf.
Vermoed je fraude?
Een goede relatie wordt gevormd door vertrouwen. Helaas blijkt uit meerdere onderzoeken dat een kleine groep dit vertrouwen misbruikt door fraude te plegen. Heb je het vermoeden dat je te maken hebt met fraude? Neem dan contact met ons op via het e-mailadres anti.fraud@allianzdirect.nl.
Was dit artikel nuttig?
Nog niet uitgelezen?
Dan vind je dit misschien ook interessant!
Schadevrije jaren overdragen
Wil je je schadevrije jaren overdragen? Lees dan eerst welke voorwaarden daaraan verbonden zijn.
Alles over schadevrije jaren
Hoe meer je er hebt, hoe minder premie je betaalt. Maar wat weet jij eigenlijk nog meer van schadevrije jaren? Spijker je kennis nu bij.
Welke autoverzekering?
Als je een auto hebt, ben je in Nederland verplicht een autoverzekering af te sluiten. Maar weet jij het verschil tussen de soorten dekkingen?
Schade aan auto door ander
Heeft iemand anders jouw auto beschadigd? Bekijk nu of dit vergoed wordt door jouw verzekeraar.