Een lekke band is vervelend, zeker als je onderweg bent. Gelukkig kan een autoband vaak worden hersteld. Wij vertellen je wanneer er nog iets te repareren valt.
Om de kwaliteit van je autoband te bewaren, is snelle reparatie essentieel. Als een scherp voorwerp (spijker, schroef, glas, etc.) de staalgordel heeft beschadigd, kan het zijn dat deze gaat roesten. Hierdoor zal na enige tijd de hechting met het rubbermengsel sterk verminderen. Dit kan uiteindelijk leiden tot separatie van het loopvlak. Bij tijdige constatering en reparatie van een lek kan je band in veel gevallen door een vakspecialist gerepareerd worden.
Rijd niet door op een lekke band!
Schade aan een band ontstaat meestal doordat je door een scherp voorwerp rijdt. De boosdoener is vaak een spijker of een schroef. Je zit dan waarschijnlijk ook met een lekke band. Om een band nog te kunnen redden is het belangrijk dat je er niet op verder rijdt. Verder rijden is niet alleen onveilig, het kan ook je band onherstelbaar beschadigen.
Plaats je reservewiel of gebruik je reparatiekit
Je doet er goed aan om je reservewiel te plaatsen, ook al zit er nog lucht in de beschadigde band. Je kunt hier ook pechhulp voor inschakelen. Een reservewiel is tegenwoordig niet altijd aanwezig in auto’s. Dan is een reparatiekit een alternatief. Dit is een setje met speciale vloeistof en een compressor om je beschadigde autoband tijdelijk mee te repareren. De daadwerkelijke reparatie moet door de garage worden gedaan.
Wanneer kan een band gerepareerd worden?
Laat je beschadigde band direct vervangen of repareren bij een garagebedrijf. Deze zal beoordelen of de band nog te maken is. Als de beschadiging niet groter dan 6 millimeter is dan is een band meestal nog te redden. Deze beschadiging moet dan wel in het loopvlak van uw band zitten. Bij een beschadiging aan de rand of de zijkant is je autoband vaak niet te repareren. De garagehouder herstelt je band door vulkanische plakkers aan de binnenkant van de band aan te brengen.